Smithing

4.181pages on
this wiki
Add New Page
Talk4 Share
De Nederlandse vertaling van smithing is smeden. In dit artikel wordt de term smithing gehanteerd.
Smithing
Ook bekend als? Smith, Smeden
Datum van uitkomst 4 januari 2001
Alleen voor members? Nee
Benodigdheden? Geen
[bekijk][overleg]
Smithing.png

Smithing, in het Nederlands Smeden, is een non-member skill waarmee spelers allerlei metalen voorwerpen kunnen maken. De Mining skill is erg belangrijk voor Smithing, omdat alle grondstoffen voor Smithing, de ores, met behulp van Mining verkregen kunnen worden. Die ores kunnen dan omgesmolten worden in bars in furnaces, grote smeltovens die overal in RuneScape gevonden kunnen worden. De bekomen bars kunnen dan op anvils omgesmeed worden in allerlei metalen voorwerpen. Dit zijn meestal wapens en armour, maar kunnen ook andere, nuttige zaken zijn, die gebruikt kunnen worden in quests en andere skills zoals Crafting en Fletching.

OverzichtEdit

Smithing is een skill die uit twee grote stukken bestaat: de ores omsmelten tot bars en die bars omsmeden tot bruikbare voorwerpen. Spelers zullen zowel voor het smelten als voor het smeden zelf Smithing experience krijgen.

SmeltenEdit

Smelting.gif

Een speler die ertsen smelt.

Ores die spelers hebben, ofwel verkregen door de Mining skill ofwel door ze te kopen van andere spelers, kunnen omgesmolten worden in bars in de talloze furnaces die overal in RuneScape te vinden zijn. Voor free spelers is de furnace in Al-Kharid degene die het dichtst bij een bank staat. Voor members zijn er verschillende opties: de furnace in Neitiznot, Port Phasmatys en Edgeville, maar voor elk wat van deze furnaces zijn er wel vereisten. Zo moeten spelers al een deel van The Fremennik Isles quest voltooid hebben vooraleer ze de furnace in Neitiznot kunnen gebruiken; voor de furnace in Port Phasmatys moet Priest in Peril voltooid zijn en voor de furnace in Edgeville moet de speler de gemakkelijke taken in Varrock gedaan hebben. De furnace in Edgeville is het dichtst bij een bank van allemaal. Voor een lijst van alle furnaces in RuneScape, klik hier.

Het smelten van de meeste bars heeft 100% kans op slagen: een bepaald aantal ores zal altijd voor een bepaald aantal bars zorgen. Een uitzondering hierop is Iron: omdat slechts één iron ore nodig om een iron bar te maken, kan dat soms mislukken: als het smelten mislukt, zal de iron ore verdwijnen. De speler zal geen iron bar of Smithing experience krijgen. De kans op het slagen van het omsmelten van iron ores is 50% wanneer de speler 15 Smithing heeft. Per level dat de speler omhoog gaat, zal die kans met 1% toenemen, tot een maximum van 80%, dat bereikt wordt als de speler 45 Smithing heeft. Er zijn wel enkele methodes die ervoor zullen zorgen dat het omsmelten van een iron ore 100% kans op slagen heeft: het dragen van een amulet of forging, de Superheat Item spreuk gebruiken of de bars smelten in de Blast Furnace activiteit.

Coal is erg belangrijk bij het smelten van bars. Alle metalen hoger dan iron hebben, naast de ore die overeenkomt met het metaal, nog coal nodig.

BarsEdit

Hieronder staan alle bars opgesomd, samen met de benodigde ores en het benodigde Smithing level. (m) duidt aan dat de bar enkel gemaakt kan worden door members.

Bar Vereist level Ores Exp Opmerkingen
Bronze bar.png Bronze bar F2P icon.png 1 Smithing 1 x copper ore 1 x tin ore 6.2 Het zwakste metaal dat gesmeden kan worden.
Blurite bar.png Blurite bar P2P icon.png 8 Smithing 1 x blurite ore / 8 Enkel beschikbaar voor members. Wordt gebruikt om blurite crossbow limbs of bolts te maken.
Iron bar.png Iron bar F2P icon.png 15 Smithing 1 x iron ore / 12.5 Het enige metaal waarbij het smelten van een bar kan mislukken.
Elemental bar.png Elemental bar P2P icon.png 20 Smithing 1 x elemental ore 4 x coal 18 Enkel beschikbaar voor members. Tijdens de verschillende Elemental Workshop quests wordt dit metaal gebruikt.
Silver bar.png Silver bar F2P icon.png 20 Smithing 1 x silver ore / 13.5 Wordt gebruikt bij Crafting voor het maken van zilveren voorwerpen
Steel bar.png Steel bar F2P icon.png 30 Smithing 1 x iron ore 2 x coal 17.5
Gold bar.png Gold bar F2P icon.png 40 Smithing 1 x gold ore / 22.5 / 56.2[1] Wordt gebruikt bij de Crafting skill voor het maken van gouden voorwerpen.
'Perfect' gold bar.png 'Perfect' gold bar P2P icon.png 40 Smithing 1 x 'perfect' gold ore / 22.5 / 56.2[1] Wordt enkel gebruikt tijdens de Family Crest quest.
Mithril bar.png Mithril bar F2P icon.png 50 Smithing 1 x mithril ore 4 x coal 30
Adamant bar.png Adamant bar F2P icon.png 70 Smithing 1 x adamantite ore 6 x coal 37.5
Rune bar.png Rune bar F2P icon.png 85 Smithing 1 x runite ore 8 x coal 50 Het sterkste metaal dat met Smithing gemaakt kan worden.
  1. 1,0 1,1 Goldsmithing gauntlets zullen het aantal xp bij het smelten van gold bars verhogen.

Een voorwerp smeden Edit

Smithing.gif

Een speler die een voorwerp op een aambeeld maakt

Voor een overzicht van alle items die gemaakt kunnen worden met Smithing, klik hier.

De bars die gemaakt werden bij het smelten, kunnen naar een van de vele anvils in RuneScape en daar met behulp van een hammer in vele verschillende items gesmeed worden. Voor sommige soorten items, zoals platebodies en warhammers bijvoorbeeld, zijn meerdere bars van hetzelfde metaal nodig. Voor andere, zoals hatchets, is één bar voldoende.

Er is een vaste hoeveelheid Smithing experience die per bar verdiend wordt, ongeacht welk item gemaakt wordt. Zo zal de speler bijvoorbeeld 50 Smithing experience krijgen voor het maken van een Mithril dagger. Voor Mithril platelegs, waarvoor drie mithril bars nodig zijn, zal de speler 150 experience krijgen. Dat komt dus overeen met 50 Smithing experience per mithril bar. Bijgevolg maakt het niet echt uit welk item gemaakt wordt, zolang het van hetzelfde metaal is, want de hoeveelheid experience die de speler zal krijgen, zal gelijk blijven. Maar omdat alle items even snel gemaakt worden, zal de speler sneller experience verdienen door het maken van items die meerdere bars vereisen.

De anvils die het dichtst bij een bank staan, zijn, zowel voor free spelers en members, de twee anvils die net ten zuiden van de westelijke bank van Varrock staan. Voor meer informatie over de verschillende locaties van anvils, kijk op het artikel over anvils.

Spelers kunnen voor het smeden van items ook een Golden hammer gebruiken in plaats van een gewone hammer. Omdat de Golden hammer gedragen kan worden als wapen en de gewone hammer niet, kan de speler zo een extra inventory plaats uitsparen voor een extra bar.

Smithing en andere skillsEdit

MiningEdit

De Mining skill kan gebruikt worden om alle benodigde ores en coal voor het trainen van Smithing te verkrijgen. Als de speler al zijn ores zelf wil minen, zal het trainen van Smithing aanzienlijk langer duren, maar de speler kan hierdoor wel veel geld besparen of zelfs geld bij verdienen. Ook zal hij nog wat Mining experience krijgen. Spelers hoeven natuurlijk niet al hun ores zelf op te delven. Ze kunnen ook de ores of bars kopen van andere spelers. Zo kunnen ze hun Smithing sneller trainen, maar het zal wel heel wat duurder zijn.

CraftingEdit

Smithing wordt gebruikt om gold en silver bars te maken, die allebei bij de Crafting skill gebruikt kunnen worden. Een populaire methode om Smithing te trainen is door gold ores om te smelten in bars met goldsmithing gauntlets, waardoor de speler vele gold bars zal hebben die dan gebruikt kunnen worden om Crafting te trainen.

FletchingEdit

Een derde skill waarvoor Smithing gebruikt kan worden, is Fletching. Deze skill is wel enkel beschikbaar voor members. Spelers kunnen van verschillende bars arrowheads maken, om die te gebruiken om arrows te maken. Als de bars gekocht worden, zal vrij veel verlies gemaakt worden, maar de speler kan zo zijn Fletching level wel snel trainen. Spelers kunnen ook nails maken en die gebruiken om brutal arrows te maken. Ook kunnen members bolts maken. Wanneer ze daarna feathers en eventueel een punt op basis van een gem hierbij voegen, hebben ze kant en klare bolts die ze dan met een crossbow kunnen gebruiken.

Maar niet alleen de bolts kunnen gemaakt worden met Smithing en Fletching, ook de crossbows zelf. Met Smithing kunnen members uit een bar crossbow limbs maken. Als ze daarbij een crossbow stock en een crossbow string voegen, krijgen ze een volledige crossbow. Omdat dit een trage manier is om Fletching te trainen, wordt dit niet zo veel gedaan. Na de Tourist Trap quest kunnen members een nieuw type Ranged wapen maken: darts. Van bars kunnen ze bij een anvil enkele dart tips maken, waarvan ze dan afgewerkte darts kunnen krijgen door er feathers aan toe te voegen.

ConstructionEdit

Ook bij Construction speelt Smithing een belangrijke rol. Voor verschillende zaken zoals fancy range of een teak staircase heb je steel bars nodig. Ook nails, die speler kunnen maken van verschillende bars, zijn belangrijk, en vooral dan bij lagere levels.

MagicEdit

Een vijfde skill waarbij Smithing nuttig is, is Magic. Twee spreuken zijn handig om Magic te trainen met aan Smithing gerelateerde voorwerpen: Superheat Item en High Level Alchemy.

Superheat ItemEdit

Superheat Item is een zeer handige spreuk voor mensen die tegelijkertijd drie verschillende skills willen trainen: Magic, Smithing en Mining. 43 Magic is hiervoor vereist. Hierbij moeten ze een grote voorraad nature runes, een fire staff en een pickaxe meenemen naar een mijn. Wanneer ze een ore gedolven hebben, kunnen ze de ores ter plaatse omsmelten in bars dankzij de spreuk. Iron ores minen en er daarna iron bars van maken kan zelfs een manier zijn van geld verdienen (afhankelijk van de prijzen van nature runes en iron bars op de Grand Exchange).

High AlchemyEdit

Een andere spreuk die (een beetje) met Smithing te maken heeft, is High Alchemy. Hiervoor is 55 Magic vereist. Verschillende items die goed zijn om te highalchen, zijn voorwerpen die je kan maken met Smithing. Enkele voorwerpen die een goede keuze zouden zijn om te highalchen zijn steel paltebodies, mithril swords, mithril platebodies, adamant swords, adamant platebodies en rune swords. Spelers worden toch nog altijd aangeraden de prijzen op de Grand Exchange met de High Alchemy waarde te vergelijken. Door veranderende prijzen op de Grand Exchange kan het verlies dat je per item maakt drastig vergroten of verkleinen.

DungeoneeringEdit

De laatste skill waarbij Smithing een rol speelt, is Dungeoneering. Met de ores die je in de verschillende dungeons vindt, kan je met behulp van Smithing verschillende bars maken. Van die bars kan je dan weer wapens en armour maken. Het principe werkt hetzelfde als in de rest van RuneScape: smelten moet je bij een furnace doen, voorwerpen maken bij een anvil. Ook hier heb je een hamer nodig.

Blast FurnaceEdit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Blast Furnace

Blast Furnace is een minigame in Keldagrim waarin Smithing erg belangrijk is.Het is alleen beschikbaar voor members. Spelers moeten daarin samenwerken om een grote furnace die ores smelt aan te drijven. Bij de Blast Furnace hebben steel, mithril, adamant en rune bars maar de helft zoveel coal nodig als normaal en zal het smelten van iron ores in iron bars steeds lukken. De officiële Blast Furnace server is wereld 58.

Artisans WorkshopEdit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Artisans Workshop

Artisans Workshop is een gebouw in Falador waarin spelers Smithing op verschillende manieren kunnen trainen. Ook free spelers kunnen het gebruiken. In Artisans Workshop zal de speler geen bars, maar ingots gebruiken. Spelers kunnen met die ingots verschillende dingen maken, zoals burial armour, ceremonial swords en cart tracks. Terwijl ze daar smeden, zullen spelers Respect verdienen, waarmee ze verschillende beloningen kunnen kopen.

Andere toepassingen van SmithingEdit

Using the Dragon Forge.gif

Een speler die een dragon platebody maakt met behulp van de Smithing skill.

Tijdelijke boostsEdit

Spelers kunnen hun Smithing level tijdelijk verhogen met behulp van een aantal voorwerpen. Dit kan handig zijn tijdens quests (al kan het niet altijd verhoogd worden) of wanneer de speler iets wil maken waar hij het vereiste level net niet voor heeft.

Boost Effect Opmerkingen
Dwarven stout.png Dwarven stout F2P icon.png +1 level Members kunnen dit brouwen met de Cooking skill.
Dwarven stout (m).png Mature dwarven stout P2P icon.png +2 levels Members kunnen dit brouwen met de Cooking skill.
Spicy stew.png Orange spicy stew P2P icon.png +5 of -5 levels Spelers moeten opletten met spicy stews, want het kan hun Smithing level ook met 5 verlagen! Spicy stews kunnen gemaakt worden na het voltooien van het het Evil Dave gedeelte van de Recipe for Disaster quest.
Banner of Armadyl.png God banner F2P icon.png +2 levels Smithing kan, net zoals alle andere skills, een tijdelijke boost van 2 krijgen van een god banner. Deze boost kan maar één keer per dag gebruikt worden.
Smithing cape.png Smithing cape P2P icon.png +1 level Spelers moeten de cape 'operaten' voor de boost. De Smithing cape kan alleen verkregen worden door spelers met 99 Smithing.

Smithing capeEdit

Smithing Emote.gif

Een speler die de emote van de Smithing cape doet.

Net als elke andere skill heeft ook Smithing een Cape of Accomplishment. Wanneer de speler 99 Smithing heeft, kan hij de Smithing cape bij Thurgo, die dicht bij de ingang van de Asgarnian Ice Dungeon woont, voor 99 000 coins gaan kopen.

WeetjesEdit

  • In het prille begin van Runescape Classic was steel het hoogste armor. Om een steel platebody te maken had je lvl 96 smithing nodig!