Wikia

Saradomin

4.178pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De oude King Black Dragon
Door een recente update in RuneScape, kan de informatie in dit artikel verouderd zijn. Je kan dit artikel verbeteren door de informatie toe te voegen

Laden...

Sixth Age Third Age-Fifth Age

Saradomin (The Death of Chivalry) chathead.png
Saradomin
Saradomin (The Death of Chivalry).png
Geslacht Man
Geloof Orde en wijsheid
Oorspronkelijke soort Mens
Symbool Saradomin symbol.png
Goddelijkheidsniveau 3 (na de Battle of Lumbridge)
Kleuren Blauw, geel en wit
Adjectief Saradoministisch (Engels: Saradominist)
[bekijk][overleg]
Saradomin chathead.png
Saradomin
Saradomin.png
Geslacht Man
Geloof Orde en wijsheid
Oorspronkelijke soort Mens
Symbool Saradomin symbol.png
Goddelijkheidsniveau 4
Kleuren Blauw, geel en wit
[bekijk][overleg]

Saradomin is de god van wijsheid en orde en is vermoedelijk de god met de meeste volgelingen in Gielinor.

Zijn volgelingen zijn voornamelijk mensen en het grootste deel daarvan woont in de koninkrijken Misthalin, Asgarnia en Kandarin. Ook ver daarbuiten wonen volgelingen en staan er talrijke tempels gewijd aan Saradomin. Het symbool van Saradomin is een vier-puntige ster, meestal goud of zilver van kleur, een symbool dat hij waarschijnlijk van zijn kroon heeft overgenomen.

Saradomin bezit een van de twaalf Elder Artefacts, de zogeheten Crown Archival. Met behulp van die kroon kan hij te weten komen op welke werelden de andere Elder Artefacts zich bevinden, maar de locatie van de kroon kan ook gevonden worden met behulp van de andere Elder Artefacts. Het is geweten dat Saradomin de Crown Archival al meer dan 10 000 jaar in zijn bezit heeft.

Saradomin wordt door zijn volgelingen vaak gezien als de 'god van het goede', maar dit is niet noodzakelijk waar. Het is al gebleken dat Saradomin soms erg bedenkelijke dingen doet om orde te bereiken, met de gedachte dat het doel de middelen heiligt. Saradomin wordt ook gemakkelijk kwaad, waardoor hij dingen doet waar hij later spijt van krijgt: zo verwoestte hij Askroth, de stad van de Naragi, toen die weigerden om volgelingen van hem te worden.

GeschiedenisEdit

Er is niet veel bekend over het verleden van Saradomin. Wat wel bekend is dat hij Gielinor binnenkwam terwijl Guthix sliep. Hij kwam Gielinor binnen op het eiland Entrana. Dit is de reden dat zijn monikken dat eiland beschouwen als de heiligste plek die ooit heeft bestaan. Al snel begon Saradomin zijn land Hallowland te bebouwen, met als hoofdstad Hallowvale, wat nu bekend staat als Meiyerditch. Ook behoorden bepaalde gebieden uit de Kharidian Desert en Kandarin tot zijn heerschappij. In die tijd had Zaros het machtigste rijk en lag het rijk van Zarostegenhetrijk van Saradomin aan. Op een dag kwam de Saradoministische ontdekkingsreiziger Valdez bij het rijk van Armadyl aan. Hij stal hieruit de Staff of Armadyl. Hierna werd de Staff of Armadyl al snel gestolen door ene Rennard. Hierna heeft de Saradoministische magiër Dhalak de staff in handen gekregen. Hij zou hem door moeten geven aan Lennissa die de staff uiteindelijk aan Saradomin zou geven. In plaats daarvan besloot hij om op de staff een spreuk uit te spreken zodat Zaros de aanwezigheid van de staff niet voelde. Hij deed dit zodat al het kwade van deze wereld dan zal verdwijnen. Hij verkocht de staff aan Zamorak die hem vertelde Zaros uit de weg te ruimen. Saradomin steunde Zamorak om Zaros te verwerpen. Toen Zamorak Zaros versloeg met de Staff of Armadyl sprak Zaros een vloek uit over iedereen die iets te maken had met de opstand, waaronder vele volgers van Saradomin. Deze volgers veranderde in een geest en niemand kon ze zien. Omdat Zamorak de macht overgenomen had zagen Saradomin en de overige goden een kans om het leger van Zamorak te verslaan. Op dit moment braken de God Wars uit. In deze oorlog sloten zelfs vrienden oorlog met elkaar. Saradomin, die eerst bevriend was met Armadyl, begon ook een oorlog tegen hem. Na jaren lang oorlog ontwaakte Guthix uit zijn slaap en stopte de God Wars.

Vele jaren na de God Wars hebben de mensen die Saradomin volgden vele gebieden veroverd in de naam van Saradomin.

Goddelijke informatie Edit

Saradomin teken.PNG

Het Saradomin teken

In de godletters van Saradomin wordt Saradomin afgebeeld als een man. Ook op vele beelden in het Mensenrijk wordt hij afgebeeld als een man. Zijn naam spreek je uit als sarahdowmin.

Items Edit

Saradomin Armour

Saradomin weapons

Bekleding

Saradomin Ranged Armour

Volgers Edit

Groepen, individuele en Rassen

Around Wikia's network

Random Wiki