Sandstone

In dit artikel wordt de term zandsteen gebruikt in plaats van Sandstone

Zandsteen is een item dat alleen kan uit zandsteenrotsen worden ontgonnen in de westelijke woestijn mijnsite (Steengroeve) ten zuiden van de Bandit Camp in de Kharidian Desert. In de groeve, zoals in de woestijn, zal de hitte van de woestijn voortdurend de levenspunten van de speler verlagen, tenzij de speler waterzakken die vol met water zitten in zijn inventaris heeft, of als hij een Enchanted water tiara draagt.

Zandsteen respawnd snel, zodat een speler continu kan mijnen bij een groep van slechts 3-4 rotsen. Als zandsteen wordt gewonnen, ontvangt de speler willekeurig een van de vier maten van zandsteen blokken. Bij het dragen van Varrock armour en de kracht van wapenrusting activeert, zal de omvang van het tweede blok van zandsteen hetzelfde zijn als het eerste blok.

Zandsteen is verhandelbaar en kan worden verkocht op de Grand Exchange, maar het is in zeer lage vraag, omdat er momenteel geen bekend gebruik heeft in RuneScape anders dan in Lament de zoektocht Enakhra om een deel van Lazim's standbeeld te maken.

Een speler moet een Mining level van 35 of hoger om zandsteen te minen, waarvan de volgende ervaring, afhankelijk van de grootte van de zandstenen blok gedolven opbrengsten:

Grootte XP 	Onderzoek tekst 	GE Prijs
 1 kg 30 Een heel klein brok zandsteen. 24 coins 
 2 kg 40 Een klein deel van de zandsteen. 46 coins 
 5 kg 50 Een middelgrote brok zandsteen. 119 coins
 10 kg 60 Een grote brok zandsteen. 311 coins