Wikia

1rightarrow.png Deze pagina gaat over de magische runes. Bekijk de Rune pagina voor meer over rune.
Air rune.jpg

Een Air rune.

Runes, of Magische runes zijn kleine gewichtloze steentjes waarmee spelers een spreuk kunnen uitvoeren. Voor elke spreuk, voor de Magic skill is een rune nodig om de spreuk uit te voeren. De stenen zijn afkomstig van de Essence mijn. Hier worden rune en Pure essence van gehakt. Deze rune en pure essence hebben de mogelijkheid om de magische krachten uit de runecrafting altaren op te zuigen waardoor het een rune wordt. Deze uiteindelijke rune kan worden gebruikt voor magic. Pas sinds het vijfde tijdperk in Gielinor zijn de runes in opmars gekomen doordat mensen erachter kwamen hoe krachtig de runes wel niet waren. Sinds die tijd zijn in RuneScape verschillende rune shops waar spelers runes kunnen kopen. Ook kunnen spelers runes verkopen en kopen in de Grand exchange of in de Runecrafting guild. Ook worden runes vaak achtergelaten door monsters.

Geschiedenis Edit

Meeting History Jack with Runes.gif

Jack die experimenteert met runes.

Meeting history runes guthix.PNG

Guthix die de runes creeërt.

In de First Age van Gielinor trof de god Guthix een lege vlakte aan en vond een steen genaamd de Stone of Jas, wat volgens Movario het krachtigste voorwerp in Gielinor is. Nadat Guthix de lege vlakte had opgefleurd en er een bewoonbare planeet van had gemaakt, gebruikte hij de Stone of Jas om de runecrafting altaren hun krachten te geven. Guthix had ze gemaakt voor de bewoners die naar Gielinor kwamen om er gebruik van te maken. Een druïde genaamd Jack kwam in aanraking met Guthix en besloot toen van jongs af aan een druïde te worden.

Echter, in de loop der tijdens runes vergeten en pas in de latere jaren van het Vierde tijdperk hervonden het Mensen ras de runes en gebruikte die voor magic en veroverde snel grote gebieden in Gielinor wat hun het overheersende ras maakten. De saradominse mensen hielde de magic stenen goed vergezeld in de Wizard Tower voor enige andere rassen en volgelingen van andere goden. Toen op een dag in het vijfde tijdperk de Zamorakiaanse druïden kwamen aankloppen bij de wizard tower, beweerde ze dat het voor goed gingen gebruiken, maar de Zamorakiaanse druïde wisten de Saradominse wizards te verraden en stalen hun voorraad runes en staken de wizard tower in de fik. Sinds dien gebruikten de Zamorakiaanse magiërs magic en wisten verzet te zetten tegen de saradominse krachten.

Tot op de dag van vandaag worden de runes nog hevig gebruik voor de populaire magic skill.

F2P runes Edit

F2P runes zijn runes die beschikbaar zijn voor alle spelers. Runes kunnen worden onderverdeeld in Element runes en Niet element runes. Elementen runes bestaan uit air, fire, water en earth runes. Niet elementen runes bestaan uit alle andere runes die niet bij de elementen behoren zoals de mind rune, body rune, chaos rune, death rune, blood rune, soul rune, cosmic rune, law rune, nature rune, en astral rune. Hoewel niet members tot aan Body runes kunnen craften met de runecrafting skill, kunnen ze wel gebruik maken van een bepaald aantal andere runes. Hoewel niet members alleen de basis runes in de rune winkels kunnen kopen, kunnen ze wel de overige runes ruilen in de grandexchange, mits ze alleen voor members zijn.

Rune Overig
Fire rune.png Fire rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Water rune.png Water rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Air rune.png Air rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Earth rune.png Earth rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Mind rune.png Mind rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Body rune.png Body rune Kan worden gemaakt bij runecrafting
Chaos rune.png Chaos rune alleen members kunnen dit maken met runecrafing
Death rune.png Death rune alleen members kunnen dit maken met runecrafing
Cosmic rune.png Cosmic rune alleen members kunnen dit maken met runecrafing
Law rune.png Law rune alleen members kunnen dit maken met runecrafing
Nature rune.png Nature rune alleen members kunnen dit maken met runecrafing
Rune Vervanger voor Overig
Elemental rune.png Elemental runes air, water, earth, and fire Kan niet worden gemaakt met runecrafting. Wordt alleen gebruikt in mini games.
Catalytic rune.png Catalytic runes mind, chaos, death, blood, body, nature Kan niet worden gemaakt met runecrafting. Wordt alleen gebruikt in mini games.

Member runes Edit

Member runes zijn runes die alleen beschikbaar zijn voor members. De magic winkel in de Wizards' guild verkoopt alle runes, behalve de astral, combinatie en de cosmic rune. Dit is de goedkoopste magic winkel in RuneScape.

Rune Overig
Astral rune.png Astral rune Wordt alleen gebruikt in de Lunar spreuken. Kan worden gemaakt met runecrafting.
Blood rune.png Blood rune Wordt gebruikt voor de hoogste aanvals spreuken. Kan worden gemaakt met runecrafting.
Soul rune.png Soul rune Wordt gebruikt voor de curse en teleportatie spreuken. Kan alleen worden gemaakt bij het ZMI altar. De afbeelding van de Soul talisman werd ooit gevonden in de database op de RuneSape site, maar werd later weer verwijderd. Het craften van soul runes zal waarschijnlijk een toekomstige update zijn.
Life rune.png Life rune De life rune is een rune niet nooit is uitgekomen. Het was oorspronkelijk bedoeld voor de Summoning spreuk in Runescape classic. Jaren later kwam Summoning pas uit, en de steen is nooit in het spel vertoond. Uiteindelijk werden life runes gebruikt in de Gower Quest.

Combinatie runesEdit

Combinatie runes zijn runes die bestaan uit een combinatie van twee verschillende runes in één steen. Bijvoorbeeld: de combinatie van een air rune en een earth rune is een dust rune. Om een combinatie rune te maken moet je de juiste talismannen mee brengen naar één van de twee altaren. Bijvoorbeeld: je wilt een dust rune maken, en daarvoor moet je air en earth runes en een air en earth talisman naar een earth of air altar brengen.

Rune Combinatie
Dust rune.png Dust rune Earth + Air
Lava rune.png Lava rune Earth + Fire
Mist rune.png Mist rune Water + Air
Mud rune.png Mud rune Water + Earth
Smoke rune.png Smoke rune Air + Fire
Steam rune.png Steam rune Fire + Water

Het krijgen van runes Edit

RunecraftingEdit

Bekijk de gehele Runecrafting pagina voor een uitgebreidt verslag.

Runecrafting is de skill waarbij je rune of Pure essence omzet in magische runes. Met deze skill kun je runes creëren.

Respawn locatiesEdit

Een respawn locatie is een plek, ergens in Gielinor waar een rune gewoon op de grond ligt. Als je de rune oppakt, zal de steen in je inventory terecht komen. Na een tijdje zal er dan vervolgens een nieuwe steen verschijnen.

RuneLocatie
Air runeTen westen van Lumbridge
Achter het huis van Luthas op Karamja
Het Dark Warriors Fortress in de wildernis.
Water runeDe mijn bij Al Kharid
Het Dark Warriors Fortres in de wildernis.
Fire runeDe mijn bij Al Kharid
Binnen in de vulkaan van Karamja.
In het kasteel van Camelot
Earth runeTen noorden van Varrock
In het riool van Varrock
In het Dark Warriors Fortress in de wildernis.
Body runeVarrock Castle grounds, Varrock Sewers, in the Al Kharid Scimitar Shop, scattered in Level 6 - 8 Wilderness, Dark Warriors Fortress and Lava Maze.
Mind runeBij de trap in het kasteel van Lumbridge.
De riolen van Varrock
In de Wildernis bij het Dark Warriors Fortress.
Chaos runeLevels 36-40 van de Wildernis bij de Dark Warriors Fortress.
Twee spawns dicht bij de Trollweiss patch bij de Trollweiss Mountain.In de Wildernis bij de Moss Giants
Death runeTen zuid-westen van Yanille in de Feldip Hills. Alleen beschikbaar voor members.
Blood runeTreasure chest in de Chaos Druid Toren naast de Demonic Ruins in de Wildernis. Alleen beschikbaar voor members.
Cosmic runeIce Plateau in Level 48 van de Wildernis.
Nature runeLevel 45 Wilderniss
Treasure Chest in East Ardougne
Treasure chest op het eiland ten noorden van Rellekka.

WinkelsEdit

Magic winkels of magic shops zijn speciale winkels die runes verkopen. De winkels zijn te herkennen met het Magic icon icoon op de kaart.

WinkelLocatieRunes verkooptOverig
Ali MorrisaneAl KharidAllemaal behalve AstralThe Feud en Rogue Trader nodig.
Betty's Magic EmporiumPort SarimAir, Water, Earth, Fire, Mind, Chaos, DeathNiet-members
Aubury's Rune ShopZuid-oost VarrockAir, Water, Earth, Fire, Mind, Chaos, DeathNiet members
Magic GuildYanilleAllemaal behalve Astral en Cosmic66+ Magic nodig.
Baba YagaLunar IsleAlles behalve CosmicLunar Diplomacy gestart. De enige shop die astral runes verkoopt.
Mage Training ArenaTen noorden van Duel ArenaAllemaal behalve Astral. Verkoopt alle combinatie runePizazz points nodig om te kopen.
Mage ArenaLevel 50-55 WildernisAllemaal behalve Astral en SoulTe vindenin een niet-wildernis locatie.
Mage of ZamorakLevel 5 Wildernis, ten noorden van EdgevilleAllemaal behalve Law, Astral en Cosmic
Ape AtollMarimAir, Water, Earth, Fire, LawMonkey greegree en een M'speak amulet zijn nodig.
Pest ControlVoid Knights' OutpostAir, Water, Earth, Fire, Mind, Chaos, DeathDe prijs is hier 20 coins hoger dan normaal

Around Wikia's network

Random Wiki