Wikia

Runecrafting

4.181pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share
Runecrafting
Ook bekend als? RC, RCing, R Craft, Runes maken
Datum van uitkomst 29 maart 2004
Alleen voor members? Nee
Benodigdheden? Geen
[bekijk][overleg]
Runecrafting.png

Runecrafting is de skill waarmee je Runes kunt maken voor Magic. Runes zijn de magische stenen waarmee je magische spreuken kan oproepen voor de andere skill Magic. Deze skill is ook voor non-members. Voordat je deze skill kunt uitoefenen moet je eerst de Quest Rune Mysteries hebben voltooid. Tijdens deze Quest krijg je een soort introductie van de Runecrafting skill.

Bepaalde P2P runes kunnen wel door F2P'ers gecraft worden in Dungeoneering dungeons! Bekijk de pagina Runecrafting voor meer informatie.

Geschiedenis van RunecraftingEdit

Eerste Tijdperk Toen de mensen voor het eerst naarja het rijk der Gielinor kwam door het Wereld Portaal ontmoetten ze Guthix, die runestones had gemaakt, zodat de mens en andere levende rassen magie zouden kunnen gebruiken. Deze runestones (nu bekend als Rune of Pure essence) werden gemaakt met behulp van een oud voorwerp, waarschijnlijk de Stone of Jas.

Tweede Tijdperk In het Tweede Tijdperk zetten mensen het gebruik van magie voort en breidden ze de mogelijkheden uit. Men gaat ervan uit dat van de Ancient Magicks, die alleen voor members zijn, enkele spreuken gebruikt werden in dit tijdperk.

Derde Tijdperk De God Wars begint. Alle goden nemen deel mee aan deze oorlog om Gielinor te veroveren. Magic wordt intensief gebruikt tijdens de God Wars om de vijanden te verslaan. De kunst van het Runecrafting is verloren gegaan in dit tijdperk.

Vierde Tijdperk Magic werd nauwelijks gebruikt in dit tijdperk, omdat het aanbod van runes beperkt blijft na het grote verbruik tijdens de God Wars. Magic verdwijnt omdat alle goden en rassen in de God Wars bijna alle runes hebben opgebruikt.

Vijfde tijdperk (Tijdperk van de mens) Mensen herontdekken Runecrafting door te experimenteren met het gebruiken van talismannen op altaren. De Fremennik beweren dat de magie alleen aan de goden behoort, en dat ze door de Moon Clan (Lunar) gestolen is, en dat de goden zich nu beledigd voelen. Runecrafting bereikt al snel de koninkrijken van Asgarnia en Misthalin, waar het op grote schaal wordt gebruikt op vele locaties. De belangrijkste plaatsten van Runecrafting en filialen van de kunst kunnen worden gevonden in de Wizard Tower en in de Runecrafting Guild.

Runes maken met de essence's Edit

Om een Magic rune te kunnen maken heb je eerst een essence nodig. Essence kun je hakken in een Essence mijn. Er zijn twee soorten essence:

Hoewel Pure essence toegankelijk is voor Niet-members kan je ze niet krijgen als drop of door ze te mijnen met een Mining level van 30 of hoger. Als je Member bent met 30 Mining zul je automatisch pure essence hakken in de Essence mijn. Niet-members zullen voor altijd rune essence moeten blijven hakken.

Rune essence.png Rune essence Edit

Rune essence zijn de normale essence. Je kunt ze hakken in een essence mine. Je zult voor het eerst in de Essence mijn terecht komen tijdens de Quest Rune Mysteries. Ook kun je natuurlijk gewoon de rune essence kopen in de Grand Exchange in Varrock. Met Rune essence kun je volgende runes maken:

Plaatje Soort rune
Air rune.png Air
Mind rune.png Mind
Water rune.png Water
Earth rune.png Earth
Fire rune.png Fire
Body rune.png Body

Pure essence.png Pure essence Edit

Als je Member bent, en je Mining level is 30 of hoger dan hak je automatisch Pure essence. Pure essence kun je alleen hakken als je Member bent. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon kopen in de Grand Exchange. Met Pure essence kun je volgende runes maken:

Plaatje Soort rune
Air rune.png Air
Mind rune.png Mind
Water rune.png Water
Earth rune.png Earth
Fire rune.png Fire
Body rune.png Body
Cosmic rune.png Cosmic
Chaos rune.png Chaos
Astral rune.png Astral
Nature rune.png Nature
Law rune.png Law
Death rune.png Death
Blood rune.png Blood
Soul rune.png Soul

Essence mijnen Edit

Essence mijn.PNG

De essence mijn

Essence kun je hakken in een essence mijn. De Essence mijn kun je vinden bij een magiër die je erheen teleporteert. Elke magiër heeft een rechte muisknop optie teleport waarmee je gelijk naar de mijn wordt geteleport. De Essence mijn bestaat uit vier Essence bergen waar je de essence vanaf kunt hakken. Daarvoor heb je een Pickaxe nodig. Als je de mijn weer wilt verlaten kun je dat doen door door de portal te stappen. je komt dan weer bij de persoon terecht die je naar de Essence mijn heeft geteleporteerd.

De volgende personen hieronder kunnen je naar de essence mijn teleporteren.

Persoon Members Plaats

Extra informatie

Aubury Aubury locatie.PNG Nee Varrock magic shop, zuiden van de kleine bank. Snelste plek voor F2P om essence te hakken.
Headwizard Wizard tower locatie.PNG Nee Wizard tower, ten zuiden van Dranyor Village. Er bestaat geen echte snelle manier voor de Wizard Tower. Echter kan je wel van bijvoorbeeld de Ring Of Kinship teleportatiefunctie en Runecrafting guild tabs gebruikt maken om het proces iets te versnellen.
Distentor Ja Magic guild in Yanille Dichtst bij een bank, maar je hebt wel 66 magic nodig om in de magic guild te komen.
Cromperty Distentor.PNG Ja Ardougne
Brimstail Brimstail.PNG Ja Gnome Stronghold, in het ondergrondse Gnome huisje.

Bij al deze locaties staan mensen die je naar de mijn zullen teleporteren. Als je er heen wordt geteleporteerd, kom je in een grote mijn met vier gangen. Elke gang lijdt naar een gesteente waar de essence uit kunt hakken met je pickaxe. Om de mijn te verlaten moet je gewoon simpel weg door de portal stappen die in de kamer zal zijn. Je komt dan weer terecht bij de persoon die je de mijn in teleporteerde.

Runes maken Edit

Om een rune te maken heb je eerst een essence nodig. Voor elke rune heb je een verschillende essence nodig. Voor Law runes heb je bijvoorbeeld een pure essence nodig en voor fire runes kun je een rune en een pure essence gebruiken. Om een rune te maken moet je met je runes naar een magisch altar gaan. Elk verschillende rune heeft zijn eigen altar. Zo heeft de air rune bijvoorbeeld een air altar. In die altaren zit de kracht van de Stone of Jas in gewerkt waardoor de altaren de kracht krijgen om van een essence een rune te maken. Er zijn verschillende altaren in RuneScape gevonden en om elke altaar binnen te treden heb je een talisman of tiara nodig. Een talisman geeft je de toegang tot een altaar waar je runes kan maken. Voor elk altaar heb je weer een verschillende talisman. Hieronder staan ze allemaal:

Naam Members Waar te krijgen
Air talisman.png Air talisman Nee imps, goblins, wizards, air wizards.
Mind talisman.png Mind talisman Nee imps, wizards, dark wizards.
Water talisman.png Water talisman Nee wizards, dark wizards, water wizards.
Earth talisman.png Earth talisman Nee Giant Spiders, men, women, wizards, dark wizards, Al-Kharid warriors, earth wizards.
Fire talisman.png Fire talisman Nee guards, wizards, skeletons with no weapons, dark wizards.
Elemental talisman.png Elemental talisman Ja abyssal monsters
Body talisman.png Body talisman Nee guards, wizards, hill giants, dark wizards.
Cosmic talisman.png Cosmic talisman Ja abyssal demons, abyssal guardians, abyssal walkers, giant rock crabs, rock crabs, ice giants, lesser demons, otherworldly beings
Chaos talisman.png Chaos talisman Ja hobgoblins, skeletons, ice warriors, shadow warriors, lesser demons, hill giants, Fire Giants.
Nature talisman.png Nature talisman Ja zogres, hobgoblins, jogres, tribesmen, moss giants, chaos druid, kalphite, green dragons.
Law talisman.png Law talisman Ja Abyssal, Guards, Terrorbirds, Tortoises, Ghouls en Paladins.
Death talisman.png Death talisman Ja Dark Beasts, dragon implings en tijdens de quest Mourning's Ends Part II
Blood talisman.png Blood talisman Ja Tijdens de quest Legacy of Seergaze.

Als je een talisman hebt kun je in een altaar komen. Je moet natuurlijk wel de toepasselijke talisman hebben. Je hebt ook tiara's die zijn handiger voor het runecraften, je kan er door 1 meer essence in je inventory doen. je moet een tiara wel aan hebben, anders kan je niet naar het altar van de rune.

Runes maken is vrij makkelijk. Ga met een talisman of tiara naar de juiste altar van de runes die je wilt gaan craften, samen met een aantal pure of rune essences. Als je voor de mystrious stone staat use dan je tiara op de steen en je wordt naar het altar geteleporteerd. Als je een tiara hebt kun je er gewoon op klikken. Als je naar het altar bent geteleporteerd, loop dan naar het altar en klik erop. Nu zul je automatisch je runes craften.

Hieronder staan de runes die je kunt craften, de XP en de benodigde level.

Plaatje Soort rune Welke essence Level Normale XP ZMI Altar XP Members
Air rune.png Air Rune/Pure essence 1 Runecrafting 5 10 Nee
Mind rune.png Mind Rune/Pure essence 2 Runecrafting 5.5 11 Nee
Water rune.png Water Rune/Pure essence 5 Runecrafting 6 12 Nee
Earth rune.png Earth Rune/Pure essence 9 Runecrafting 6.5 13 Nee
Fire rune.png Fire Rune/Pure essence 14 Runecrafting 7 14 Nee
Body rune.png Body Rune/Pure essence 20 Runecrafting 7.5 15 Nee
Cosmic rune.png Cosmic Pure essence 27 Runecrafting 8 16 Ja
Chaos rune.png Chaos Pure essence 35 Runecrafting 8.5 17 Ja
Astral rune.png Astral Pure essence 40 Runecrafting 8.75 17.5 Ja
Nature rune.png Nature Pure essence 44 Runecrafting 9 18 Ja
Law rune.png Law Pure essence 54 Runecrafting 9.5 19 Ja
Death rune.png Death Pure essence 65 Runecrafting 10 20 Ja
Blood rune.png Blood Pure essence 77 Runecrafting 10.5 21 Ja
Soul rune.png Soul Pure essence 90 Runecrafting 11 22 Ja

Altaren Edit

Om in een altaar te komen heb je eerst een talisman nodig. Deze talisman geeft je toegang tot een altaar. In het altaar kun je de rune maken. Deze altaren zullen runes omzetten in Magic runes.

Mysterious ruins Edit

Earth Altar.gif

De earth altar

De Mysterious ruins zijn de ingangen die je naar de altaren lijden. Je hebt ze vast wel eens gezien! Ze zijn verspreid over heel Gielinor. Om het altar binnen te komen moet je de juiste talisman op de Mysterious ruins gebruiken. Dit kun je doen door met je rechte muisknop de juiste talisman te klikken en dan op Use kilkken. Nu moet je dan op de Mysterious ruins klikken. Je zult nu naar het altar worden geteleporteerd. Om het altar te verlaten moet door de portal stappen die weer bij de Mysterious ruins zal terug teleporteren.

Locaties van de altarenEdit

De Mysterious ruins worden aangegeven als de locaties van de altaren. Hieronder staan de locaties van de Mysterious ruins, waar je de altaren kan betreden. Ook is er in de Runecrafting Guild in de Wizard Tower een kaart, waarbij (als je de juiste talisman hebt) je kan zien waar de altaren zijn.

Altar Locatie Plaats Members
Air altar Bestand:Air altar location.png Ten zuid-westen van Varrock. Nee
Mind altar Mind Altar location.png Tussen de Ice Mountain en Goblin Village. Nee
Water altar Water Altar location.png Ten zuiden van Lumbridge in de swamps Nee
Earth altar Earth Altar location.png Noord-oosten van Varrock. Ten westen van de ballon en ten zuiden van de Sawmill. Nee
Fire altar Fire Altar location.png Noord-oost van Al Kharid. Naast het hek van de Duel Arena. Nee
Body altar Body Altar location.png Tussen de Ice Mountain en Barbarian Village. Ten zuiden van de Monastery. Nee
Cosmic altar Cosmic Altar location.png Zuiden in Zanaris. Ja
Chaos altar Chaos Altar location.png Wilderness level 9. Noord-westen van Edgeville. Ja
Astral altar Astral Altar location.png Lunar Isle. Op het zuid-oostelijke puntje van het eiland. Ja
Nature altar Nature Altar location.png Ten noorden van Shilo Village. Ja
Law altar Law Altar Location.png Het noorden van Entrana. Ja
Death altar Death Altar location.png De

Temple of Light is toegankelijk vanaf het noordoostelijke huis in West Ardougne. Spelers zullen hiervoor een volledig Mourner gear setje moeten dragen. Spelers moeten naar de kelder van het huis gaan en met een New key de deur naar de grot openen. Vervolgens moeten spelers hun weg maken naar het altaar.

Ja
Blood altar Blood Altar location.png Legacy of Seergaze

SlayerDungeons of tunnel van Meiyerditch.

Ja
Ourania altar Bestand:Zmilocation.png Ten noorden van Castle Wars en ten westen van de Battlefield. Ja

Ourania altarEdit

Het Ourania Altar (ook ZMI genoemd dat staat voor Zamorak Magic Instituut) is de plaats voor de meeste XP in Runecrafting

In heel Runescape. Voor meer Info zie het hoofdartikel van het Ourania Altar.

Abyss Edit

Voor meer informatie, lees de Abyss pagina.

De Abyss is een donkere wereld in RuneScape. De Mage of Zamorak heeft een ingang naar die wereld gevonden en wilt je als je hem help daar naar toe teleporteren. In de Abyss hebben spelers toegang tot de deuren van de runecrafting altaren. Om die deuren te bereiken moeten spelers eerst langs de Abbyssal monsters in een multi combat gebied. Ook zal je Prayer naar 0 gaan en een doodshoofd krijgen waardoor je al je spullen verliest. In deze wereld zul je door rare ingangen moeten om je doel te bereiken.

Na het voltooien van de Mage of Zamorak mini quest kunnen spelers via de Mage of Zamorak naar de Abyss]] teleporteren. De mage is te vinden in Wildernis ten noorden van Edgeville. Na een nieuwe update van jagex vind je hier ook soms een 'fallen star'. Hij staat aan het einde van de rivier die in de Wildernis loopt. Als je een Amulet of glory mee neemt kun je dan via de abyss gaan en vervolgens terug teleporteren naar Edgeville .Dit wordt gezien als de snelste manier van het reizen naar een altaar.

Meerdere runes maken per essence Edit

Bij hogere levels runecrafting zullen er meerdere runes uit 1 rune essence gemaakt worden. Je krijgt nog steeds enkel de experience per essence die je craft, niet per rune die je maakt. De bepaalde levels waarop je meerdere runes per essence maakt vind je terug bij "Multiple Runes" in je Runecrafting gids.

Terwijl een spelers Runecrafting level hoger wordt, kunnen ze meerdere runes per essence maken (behalve voor Law rune, Death runes en Blood runes). Maar de experience die verdient wordt blijft gebaseerd op het aantal essence dat wordt omgevormd en niet op het aantal runes dat wordt gemaakt. Op specifieke levels kunnen veelvouden van een sommige runes gemaakt worden. Terwijl een spelers Runecrafting level dichter bij het volgende level van meervoudige runes komt, zullen ze een grotere kans hebben om dat aantal runes te maken zelfs voordat ze dat level bereikt hebben. Als het maximum aantal meervoudige runes is bereikt zal een speler niet meer meer runes gaan maken. Een tabel met de levels waarop spelers meerdere runes kunnen maken volgt.

Voor de update op 17 November 2009, konden spelers alleen meervoudige runes maken na het bereiken van de specifieke levels.

Rune Level voor 2x Level voor 3x Level voor 4x Level voor 5x Level voor 6x Level voor 7x Level voor 8x Level voor 9x Level voor 10x
Air 11 22 33 44 55 66 77 88 99
Mind 14 28 42 56 70 84 98 - -
Water 19 38 57 76 95 - - - -
Earth 26 52 78 - - - - - -
Fire 35 70 - - - - - - -
Body 46 92 - - - - - - -
Cosmic 59 - - - - - - - -
Chaos 74 - - - - - - - -
Astral 82 - - - - - - - -
Nature 91 - - - - - - - -

Rune PouchesEdit

In de Abyss lopen allemaal monsters rond die pouches droppen. Pouches zijn zakjes waar je pure essence kan in opslaan. Voor elke pouch heb je weer een verschillend level voor nodig. Elke pouch kan ook een bepaald aantal essence meenemen. Er zijn in totaal 4 pouches. Je kunt er maar van elk één hebben. Je krijgt een small pouch van de Mage of Zamorak na het voltooien van zijn Mini quest.

Pouch Vereist level Hoeveel essences Waar te krijgen Members
Small pouch.pngSmall Pouch 1 Runecrafting 3 essences Van de Mage of Zamorak Ja
Medium pouch.pngMedium Pouch 25 Runecrafting 6 essences Gedropt door Abyssal monster / gratis verkrijgbaar in de runecrafting guild Ja
Large pouch.pngLarge Pouch 50 Runecrafting 9 essences Gedropt door Abyssal monsters Ja
Giant pouch.pngGiant Pouch 75 Runecrafting 12 essences Gedropt door Abyssal monsters Ja

De pouches kunnen erg goed van pas komen tijden het craften van je runes. In totaal heb je 26 (=30-4plaatsen in inventory) extra essence mee dan normaal als je alle pouches hebt. Je pouch kan ook kapot gaan. Dan wordt hij wat donkerde en zal hij minder essence kunnen inladen. Als dit gebeurt dan moet je in Abyss met de Dark Mage praten in het midden van de Abyss. Hij zal de kapotte pouch gratis voor je reparen.

Omdat de Abyss een gevaalijke plek is om pouches te krijgen is het handig om naar een wereld te gaan met allemaal abbysal monsters. Deze wereld kan je alleen betreden met de Fairy rings. De code zal ALR zijn. In deze wereld lopen alle Abyssal monsters rond inclusief de Abyssal demon. In deze wereld zal je geen doodshoofd krijgen en je prayer zal niet omlaag gaan.

  • In een Dungeoneering Dungeon lijken de Essences op Rune Pouches. Echter zijn dit gewoon essences.

Combinatie runes Edit

Combinatie runes zijn combinaties van bepaalde runes. Bijvoorbeeld de Mist rune is een combinatie van Air rune en water rune.

Plaatje Naam Level Combinatie Members
Mist rune.png Mist rune 6 Runecrafting Water en air Ja
Dust rune.png Dust rune 10 Runecrafting Earth en air Ja
Mud rune.png Mud rune 13 Runecrafting Earth en water Ja
Smoke rune.png Smoke rune 15 Runecrafting Fire en air Ja
Steam rune.png Steam rune 19 Runecrafting Water en fire Ja
Lava rune.png Lava rune 23 Runecrafting Fire en earth Ja

Runecrafting guild en Runecrafting Mini Game Edit

Runecrafting guild view.png

Runecrafting guild

Voor spelers met 50 runecrafting, is er een guild geopend in de Wizard Tower. De ingang van de Runcrafting guild is te vinden op de eerste verdieping van de Wizard Tower. De ingang is een portal die je ernaar toe leidt. In de runecrafting guild kunnen spelers hier de runecrafting mini game The Great Orb Project spelen. Hier moeten ze orbs naar een altaar toe trekken met verschillende tover stafjes. Voor deze mini games krijgen spelers Pure essence waarmee ze bij elk altaar runes kunnen creëren. Ook kunnen ze tokens winnen. hiermee kunnen ze verschillende kledingstukken of overige dingen van kopen.

Quest beloningen Edit

Totaal: 27.500 Experience

99 Runecrafting Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Runecraft cape
Runecrafting Emote.gif

Voor diegene die hard hebben doorgewerkt, krijgen ze een prachtige Runecrafting cape! Deze kun je ophalen bij Larriar, in de Runecrafting Guild voor 99.000 coins. De skillcape is wit met een gouden trim als je een trim hebt en heeft een runecrafting logo erop.

Around Wikia's network

Random Wiki