Wikia

Prifddinas

4.178pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Prifddinas lodestone icon.png

Prifddinas is de hoofdstad en de grootste stad van de Elven en bevind zich ten noorden van Isafdar en is de hoofdstad van de provincie Tirannwn. Het is geheel gemaakt van crystal en ouden is een van de oudste nog overgebleven steden van Gielinor en was gemaakt in de First Age, wat de stad ruim 12.000 jaar oud maakt. Je hebt de Plague's End quest nodig om de stad te kunnen betreden omdat de gehele stad voor de quest was veranderd in een crystal zaad, als gevolg van de burgeroorlog tussen de verschillende elf clans.

Het word omschreven door Jagex als een "high-level Varrock", als een skilling hub en bevat veel gebieden om skills te trainen, sommige zijn de beste exp in het spel. Het bevat zelfs een Grand Exchange met Lodestone nabij, en vele andere handige dingen wat het de belangrijkste stad maakt voor veel spelers.

De eerste keer dat de speler Prifddinas binnentreed, zullen ze alle clanleaders tegenkomen. Als de speler dan met Arianwyn praat zien ze een cutscene waar de stad begint te groeien en de elven tevoorschijn komen.

TransportatieEdit

Prifddinas pathway.png

De zuidelijke ingang naar Prifddinas

Locatie op de Kaart
Piscatoris Hunter Area
Western Sea Prifddinas Arandar
Isafdar

Prifddinas kan worden via twee hoofd ingangen, een aan de zuidelijke kant bij Isafdar en een aan de oostelijke kant bij Arandar. De ingang naar onder de stad kan gevonden worden naast de oostelijke ingang, die word gebruikt in de Plague's End quest. De zuidelijke ingang heeft een monument die word gezien zodra je de stad binnengaat, als nagedachtenis van de stads vorige uiterlijk. Een makkelijke manier om er voor het eerst te komen is om naar de Tirannwn lodestone te teleporten, en een klein beetje noord west te lopen, over de stick trap aan de oostelijke kant heen te gaan en dan naar de zuidelijke ingang te gaan.

Verschillende teleportatie methodes kunnen worden gebruikt om bij de stad te komen. De makkelijkste is door naar de lodestone te teleporteren, die zicht bevind in het middelpunt van de stad (in de Tower of Voices), maar die moet wel eerst geactiveerd zijn. De crystal teleport seed kan ook gebruikt worden, om naar elk district van de stad te teleporteren. Nadat het is vrijgespeeld kan je ook een Spirit Tree gebruiken om de stad te betreden. De Clan vexillum kan worden gebruikt om te teleporteren naar de Clan portal in de Tower of Voices. Als een speler zijn huis naar de stad verhuisd, kunnen ze de Teleport to House spreuk gebruiken. Maar je moet wel eerst een keer in de stad zijn geweest om elk van deze manieren te kunnen gebruiken. De Max cape en Completionist cape kunnen de speler teleporteren naar de Max Guild in het Cadarn district. Nadat de elite Tirannwn task set is voltooit, kunnen spelers de Tirannwn quiver gebruiken voor een snelle teleport naar de harmony pillars in het Meilyr district.

Geschiedenis Edit

Prifddinas werd gebouwd door de Elven nadat ze door de World gate in Gielinor kwamen. Het oppervlakte van Gielinor was toen nog steeds in de bouw dor Guthix toen de elven met Seren door de gate kwamen. De elven kwamen uit in Tirannwn, dat goed beschermt was door de hoge bergen en de zee die het gebied omringen. Het landschap van Tirannwn was echter het oudste en eerste landschap wat Guthix creëerde en bevatte vreemde eigenschappen.

Priffidas toren.PNG

Eén van de acht torens in de stad.

De elven waren veilig voor aanvallen, hoewel ze wel verschillende delen van de wereld gingen bezoeken. Seren liet de elven een stad bouwen met het kristal dat Seren ze had gegeven. Die kristallen bezat magische krachten waardoor het verschillende vormen kon aannemen, wat een perfect bouw middel zou zijn. In totaal waren er acht families onder de elven die in vrede samen leefden en gezamenlijk aan de stad bouwden. Elke familie kreeg een speciaal kristal die ze moesten plantten in hun gebied van de stad. Uit het magisch kristal kwam een toren die bedoeld voor elk familie en bevond zich in de hoeken van de muur. In het midden van de stad werd een speciale toren gebouwd die de Tower of Voices heet. Dit was een speciale toren waar de elven konden communiceren met Seren.

Priffidas poort.PNG

Prifddinas verovert door de Iorwert Clan.

Jaren later toen de God Wars afgelopen was, werden alle goden, inclusief Seren uit Gielinor verbannen. De enige manier om met de elven te communiceren, was met Tower of Voices waarmee Seren kon communiceren. De Iorwerth Clan, die in het geheim Zamorak aanbeden, wilde de stad veroveren, maar doordat de grote Cadarn Clan in de weg stond, wachtte ze tot het juiste moment om toe te slaan. Jaren later gingen de elven zich verspreiden over Gielinor. De Cadarn Clan ging Tirannwn uit en vestigde zich bij Baxtorian Falls. Nu de Cadarn Clan weg was, greep de Iorwerth Clan hun kans om de stad over te nemen. Ze bestormde de stad en vermoorden duizenden Elven. Toen de Cadarn Clan dit hoorde voerde ze 5 jaar oorlog tegen de Iorwerth Clan maar faalde. De Iorwerth Clan had nog steeds de stad in handen en vermoorde elke elf die tegen hun bekeerde. Tot de dag van vandaag heeft de Iorwerth Clan, onder leiding van Lord Iorwerth nog steeds Tirannwn en de stad in handen.

Overlevenden van de Cadarn Clan strandden in de bossen van Isafdar waar ze tot de dag vandaag nog steeds tegen de Zamorakaiaanse elven vechten. De stad werd echter goed beveiligd en voor de stad werd een kamp gebouwd door de Iorwert clan om vijanden af te weren. Verder was het verboden door andere wezens of niet-Iorwert clanleden toe te laten in de stad. De stad lijkt gesloten te zijn, maar er komen elke dag verschillende Mourner uit. Mourners zijn verkleedde elven die West Ardougne infiltreren om de Temple of Light te zoeken. De Mourners komen rechtstreeks uit de stad.

De stad Edit

Prifddinas poort.PNG

De zuidelijke poort.

Prifddinas in de stad.PNG

Een kijkje in de stad.

De stad is op het moment onbereikbaar, en de Iorwert clan weigerd toegang aan alle rassen. Hierdoor is de enige kijk op de stad, de muren en paden die in de stad leiden. Er wordt beweerd dat de stad bij de Mourning's Ends Part III zal openen, die Jagex heeft bevestigd dat de quest zal komen in 2009. Het is echter onbekend of de stad zich dan zal openen.

De stad is bijna volledig gemaakt van elven kristallen, die alleen kunnen worden geschept door Crystal Singing. Het kristal is krachtig, en vormt de gehele muur en structuur van de stad. Er zijn twee grote ingangen die zich in het zuiden en in het oosten bevinden. De poort in het noorden is een kleine poort zonder bewaking.

Het noordwestelijke gedeelte van de stad, wordt geloofd dat er een grote haven te vinden is. Dit is echter een bewering en geen feit. Op het moment zijn Pawyas en Grenwalls in de stad gesignaleerd. Spelers kunnen in de stad kijken met de Summoning Remote view optie. Hiermee kan een Macaw of een Ravenous Locusts de stad in vliegen waardoor je een goed zicht hebt op de stad van binnen in. Ook tijdens de Noclip Glitch konden verschillende mensen de stad in komen. Ze troffen echter alleen een lege vlakte aan.

Postbag from the Hedge 19:
If you had ever seen the splendor of the Tower of Voices refracting in the sunlight, or the air itself in every corner of our city turn to rainbows in the Spring showers, or the last rays of the evening sun turn the world to deepest shades of bloody reds you would understand that no Elf could be a criminal. We live in beauty; not this impure, unclean world that the other races grovel in.

Weinig is bekend over de inhoud van de stad. De Wise Old Man zal meer weten van de stad, en probeert ook in de stad te komen en heeft een plan bedacht om erin te komen. In zijn plannen bespreekt hij over de "undercity", wat waarschijnlijk een ondergrondse stad zal zijn. Toch is het niet zeker dat hij ermee een stad bedoelt. Hij vraagt om zoveel mogelijk kristallen en boeken mee te nemen. Dit kan beweren dat de undercity eigenlijk een enorme bibliotheek is. De undercity staat ook bekend als het huis van de grand bibliotheek, waar grote hoeveelheden van verloren kennis te vinden is. De bibliotheek wordt stevig beschermd door Prifddinas Death Guards. De bibliotheek is verzegeld met negen zegels, maar het blijkt dat één daarvan was gebroken door een onbekende partij.

Prifddinas WOM plan.jpg

Het plan van de Wise Old Man.

Vergelijkingen met de licht wezens stad Edit

Degene die om Juna's verhalen vragen bij de Tears of Guthix, zullen hoogstwaarschijnlijk een verhaal horen over de Light creatures.

Juna de slang:

Myriad and beautiful were the creatures and civilisations of the early world. Gielinor was a work of art, shaped lovingly over the millennia by the creative mind of Guthix.

Only the sturdier races survived the God Wars, and even then only by abandoning high culture and gearing their societies towards war. Of the more delicate races there is now no trace, and almost no memory.

One race had such fragile bodies as snowflakes, yet built crystal cities that lasted thousands of years. The wind would whisper through the spires and fill them with sweet harmonies, and the rising sun would shine through the precious gems that studded the towers and create inner plays of light as if rainbows were dancing.

Indeed, so marvellous was this light-show that at its height that the patterns of light themselves became alive, and great flocks of luminous creatures rode along the gem-cast beams, each drawn to its own colour.

The creatures you see floating in this chasm are the last remnants of that age. I do not know how they made their way here and survived to this time, but I am grateful for their company.

NPCs Edit

Zie ook Edit

Weetjes Edit

  • Prifddinas is een Welsh woord voor hoofdstad.
  • De Wise Old Man is bezig met plannen aan het maken om in de stad te komen.
  • Voor de release gebruikten personen Noclip Glitch om in de stad tek omen, echter had dit geen nut omdat de stad leeg was.

Around Wikia's network

Random Wiki