Wikia

King Arthur chathead
De inhoud van deze pagina is deels gebaseerd op de inhoud van de Menaphos pagina van de Engelse RuneScape wiki. De auteurs van het oorspronkelijke artikel staan hier vermeld. De inhoud van de Engelse en de Nederlandse RuneScape Wiki valt onder de Creative Commons Attribution-Share Alike License 3.0 licentie.

Menaphos
Golden Palace
Geografische informatie
Koninkrijk Kharidian Desert
Alleen voor members? Ja
Aantal banken 6 (verschillende locaties)
Aantal altaren 2
Muziek Ja
Heerser De Pharaoh, Osman
Teleportatiespot Lodestone
Gildes Geen
Inwoners Mens

Menaphos map

[bekijk][overleg]
Menaphos lodestone icon

Menaphos, ook wel gekend als De Gouden Stad, is een stad in het verre zuiden van de Kharidian Desert. Sinds 5 juni 2017 kan de stad betreden worden. Om in de stad te kunnen moet de speler eerst een deel van The Jack of Spades quest voltooien. Deze quest kan worden gestart in Al Kharid door te spreken met Emir Ali Mirza in het Al Kharid Palace. Om alles te kunnen doen in Menaphos zijn de quests Ichtlarin's Little Helper, Dealing with Scabaras, Missing my Mummy, Do No Evil en Spirits of the Elid nodig, alsook 88 Slayer, 73 Hunter, 72 Fishing en 50 Agility,Construction, Crafting, Divination, Prayer, Runecrafting en Thieving.

Menaphos wordt geplaagd door Amascut, die controle neemt over de leider van de stad, De Pharaoh. Zij probeert haar vader Tumeken te vinden.

De stad werd samen uigebracht met 4 nieuwe quests: The Jack of Spades, Crocodile Tears, Our Man in the North en 'Phite Club. Daarnaast kan de speler ook meer te weten komen over de folklore door City Quests te voltooien die worden gegeven door inwoners van Menaphos.

Spelers (inclusief ironmannen) kregen 5% extra experience in de stad tot 5 augustus 2017. De boost werkte ook in Sophanem en de ondergrondse Sophanem Slayer Dungeon.

Een reputatie systeem geeft beloningen voor elk van de vier sectoren in de stad. Een faction kan gekozen worden door op het vooruitgangs-pictogram te klikken dat linksboven op het scherm staat mits je in de stad bent.

Het voltooien van de inhoud van de stad unlockt ook onder meer een titel: Sandy

Menaphos Gate

De gouden poorten van Menaphos

VerplaatsingEdit

  • Het Lodestone Network kan worden gebruikt om in het centrum van de stad te teleporteren. De Bandit Camp lodestone kan ook worden gebruikt, maar staat iets ten noorden van Menaphos.
  • Charter ships kunnen je naar het noord-westelijke dok in het Port district brengen voor 1,500 coins.
  • De Pharaoh's Sceptre kan spelers naar het Golden Palace teleporteren.
  • De Pharaoh's Sceptre kan spelers naar Pyramid Plunder teleporteren in het nabijgelegen Sophanem.
  • De master camouflage outfit kan spelers aan de ingang van Pyramid Plunder teleporteren.
  • Het magic carpet systeem kan worden gebruikt om dichtbij Menaphos te geraken.
  • Fairy Ring code C•K•Q is nabij de fontein achter het Golden Palace.
  • Fairy Ring code D•L•Q teleporteert de speler redelijk ver weg in de woestijn. Niet meteen de beste keuze.
  • De Camulet kan de speler teleporteren naar de Enakhra's Temple. De tempel bevindt zich ondergronds net ten noorden van Menaphos.
  • Nature's sentinel outfit kan spelers naar acadia trees teleporteren in het Imperial district van Menaphos.
  • Player-owned house portaal bevindt zich in het Port district.
  • Na de quest 'Phite Club kan de speler via Sophanem Menaphos betreden via de brug.

De brug tussen Menaphos en Sophanem wordt bewaakt door enkele guards.

Shifting Tombs quick travel interface

Quick travel interface voor de update van 3 juli 2017

Het verplaatsen tussen de districts in Menaphos wordt vereenvoudigd door te rechterklikken op een Shifting Tomb.

KenmerkenEdit

Menaphos reputation

Menaphos reputatie status

Menaphos is een mid-level stad, vergelijkbaar met de stad Prifddinas waar verschillende skills kunnen worden getrained. Menaphos bestaat uit vier grote delen die elk ongeveer even groot zijn als Port Sarim.

Door de Menaphos update bestaan er enkele nieuwe skilling methodes:

Merchant district icon Merchant districtEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Merchant district
Merchant district

Merchant district.

Het Merchant district is te vinden in het noord-oosten van Menaphos. De leider van deze factie is Grand Vizier Ehsan (Merchant). In dit district vindt je onder meer:

Imperial district icon Imperial districtEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Imperial district
Imperial district

Imperial district.

Het Imperial district bevindt zich in het westen van Menaphos. De leider van deze factie is Commander Akhomet (Imperial). In dit district vindt je onder meer:

  • Zahra vraagt om twaalf acadia logs te brengen voor het frame en vraagt dan om de grote rots te minen. Hiervoor krijgt de speler Mining en Construction xp.

Port district icon Port districtEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Port district
Port district

Port district.

Het Port district bevindt zich in het zuiden van Menaphos. De leider van deze factie is 'Admiral' Wadud (Ports). Hier vindt je onder meer:

Worker district icon Worker districtEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Worker district
Worker district

Worker district.

Het Worker district bevindt zich in het noordwesten van Menaphos. De factieleider is Batal (Worker). Hier vindt je onder meer:

Main Plaza (Hoofdplein)Edit

De Main Plaza is te vinden in het centrum van de stad, waarbij het Merchant district ten noorden is, het Imperial district aan het westen en de Port district in het zuiden. Deze plaats behoort niet specifiek tot een factie. Hier vindt je onder meer:

QueestenEdit

De volgende queesten kunnen worden gestart in Menaphos:

Distractions and DiversionsEdit

GeschiedenisEdit

Menaphos sunken area

Een deel van Menaphos staat onder zee.

Tijdens de Second Age vermeerderde de kracht van de Menaphites, een groep mensen die zich in de Kharidian Desert hadden gevestigd tijdens de opmars van de mens. De Menaphites speelden een grote rol in het bouwen en het beheren van meerdere nederzettingen in de woestijn, inclusief Sophanem, Ullek en Uzer.

De God Wars die Gielinor beschadigde tijdens de Third Age beschadigde een deel van de Kharidian Desert. Uzer was vernietigd door de Elder Demon Thammaron en Ullek viel niet veel later door Balfrug Kreeyath. Alsof het nog niet erg genoeg was werden volgers van Zaros in de woestijn gedwongen waar ze de lokale bevolking uitmoorden. De enige overlevende steden waren Menaphos en Sophanem. Tegen de Fourth Age waren Menaphos en Sophanem een van de grootste in de wereld.

Menaphos had een grote politieke kracht binnen de Kharidian Desert omdat ze de enige stad waren met enige kracht. Naast Menaphos waren er alleen maar kleine nederzettingen zoals kleine steden en kampen; Nardah en Pollnivneach. Menaphos had een tijd lang oorlog met Al Kharid maar hier is niet veel over gekend.

Na de oorlog tussen Menaphos en Al Kharid besloot Menaphos zijn deuren te openen voor iedereen. Helaas was dit voor korte duur omdat meerdere plagen dit onmogelijk maakten. Amascut was verantwoordelijk voor deze plagen. Om de verspreiding van de plaag tegen te gaan werd Menaphos meteen weer een gesloten gemeenschap. Veel inwoners van Sophanem waren daardoor plots gevangen in Menaphos.

Pre-releaseEdit

Net voor Menaphos werd uitgebracht lanceerde Jagex enkele Pre-release acties:

GallerijEdit

TriviaEdit

  • Menaphos is een anagram van Sophanem. Het is bijna achterstevoren behalve de ph.
  • Menaphos is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op de oude Egyptische stad Memphis. Daarnaast kan het ook gebaseerd zijn op Alexandria, een Egyptische haven die ook een grand library heeft.