Wikia

Invention-icon
Ook bekend als? Inventor, Uitvinden
Datum van uitkomst 25 januari 2016
Alleen voor members? Ja
Benodigdheden? 80 Smithing, 80 Crafting, 80 Divination
[bekijk][overleg]

Invention

Invention, in het Nederlands Uitvinden, is een members-only skill waarmee de speler allerlei upgrades kan uitvinden voor wapens, harnassen en gereedschappen. Het maximum level is 120, Het is tevens de eerste elite skill: om Invention te kunnen trainen, zijn 80 Smithing, 80 Crafting en 80 Divination nodig. Als de speler deze levels niet heeft, dan kan hij Invention niet trainen.

De skill beginnenEdit

De speler kan met Doc praten in de Invention Guild ten noordoosten van Falador om een korte tutorial te beginnen waarin de belangrijkste aspecten van de skill belicht worden. Tijdens de tutorial zal de toolbelt van de speler geüpgraded worden, zodat die verschillende belangrijke voorwerpen voor de skill kan bevatten. De skill kan niet getraind worden zonder de tutorial te doen.

Inspiratie en ontdekkingEdit

De speler heeft van in het begin een aantal blauwdrukken en plannen voor een aantal voorwerpen, maar kan op basis van die plannen ook nieuwe voorwerpen ontdekken. Hiervoor is zogeheten 'inspiratie' nodig. Die inspiratie kan verkregen worden door voorwerpen te verbeteren of die verbeterde voorwerpen te gebruiken, maar ook door het trainen van andere skills, bijvoorbeeld Fishing. Ook zal de speler inspiratie krijgen elke keer dat hij een Invention level krijgt.

Daarna moeten spelers aan inventor's workbenches een puzzel oplossen, waarin ze eerst de vijf correcte onderdelen voor de nieuwe uitvinding moeten vinden. Eens dat gebeurd is, moeten ze de vijf elementen in de juiste volgorde zetten om zo weinig mogelijk inspiratie te gebruiken. Als de volgorde perfect is, zal er evenveel inspiratie gebruikt worden als aangegeven staat; anders wordt er meer inspiratie gebruikt.

Er zijn in total zeven van deze werkbanken, die gevonden kunnen worden op de volgende plaatsen:

Wanneer de speler een nieuw voorwerp of onderdeel ontdekt heeft, zal hij daarvoor Invention experience krijgen. Nadien kan het ontdekte onderdeel onbeperkt gebruikt worden in de skill.

TechnologieënEdit

Tijdens het trainen van de Invention skill heeft de speler de mogelijkheid om zich te specialiseren in verschillende technologieën (ook wel "tech trees" genoemd) van verschillende soorten wezens op Gielinor. De keuze voor een technologie zal bepalen welke voorwerpen de speler kan ontwikkelen en creëren. Elke speler zal in het begin de menselijke technologie gebruiken. Vanaf 40 Invention kan de speler zich te specialiseren in de technologie van de cave goblins of die van de dwergen. Vanaf 60 Invention kan de speler voorwerpen beginnen maken met de technologie die oorspronkelijk niet gekozen was: op die manier kan elke speler alle mogelijke voorwerpen van alle technologieën maken.

OntmantelenEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Onderdelen

Spelers kunnen voorwerpen ontmantelen door ze naar de Invention pouch, die te vinden is bij het inventory, te slepen of de Disassemble ability te gebruiken. Dit levert een beetje Invention experience op en geeft verschillende onderdelen waarmee de speler zijn uitvindingen kan maken. De materialen zijn verdeeld in drie categorieën: veel voorkomende onderdelen, ongewone componenten en zeldzame onderdelen.

Een voorwerp kan maximaal 12 gewone onderdelen en 7 zeldzamere componenten geven. Het aantal verkregen onderdelen hangt af van de aard, level en grootte van het ontmantelde voorwerp. Ook kan de speler bij elke ontmanteling rommel krijgen, die niet gebruikt kan worden. Hoe groot de kans is dat de speler rommel krijgt, hangt af van het level van het ontmantelde voorwerp. Met behulp van de Analyse ability kan bekeken worden welke materialen een bepaald voorwerp kan opleveren als het ontmanteld wordt, alsook wat de kans is dat de speler rommel krijgt.

Verkregen materialen worden opgeslagen in de weapon of armour gizmo shell interface en kunnen daarna gebruikt worden om respectievelijk wapens en harnassen te verbeteren. Ook kunnen ze gebruikt worden bij het maken van verschillende apparaten.

Spelers kunnen onderdelen krijgen, zelfs als ze die nog niet kunnen gebruiken voor uitvindingen. Die materialen worden bijgehouden in de Invention pouch en kunnen verwerkt worden zodra de speler het vereiste level bereikt heeft.

Voorwerpen verbeterenEdit

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Verbeterbare voorwerpen

Spelers kunnen bepaalde wapens, schilden en harnassen (enkel boven- en onderlichaam) verbeteren met behulp van de Invention skill. Om dit te doen moet eerst een augmentor aan het voorwerp toegevoegd worden. Nadien moet een gizmo shell gemaakt worden, waaraan perks toegevoegd kunnen worden. Hierna kan het level van het voorwerp verhoogd worden. Een two-handed wapen kan twee gizmo shells hebben, een one-handed wapen maar eentje.

Perks zijn effecten die zowel positief als negatief kunnen zijn. Sommige perks bestaan reeds als passieve effecten van uitrustingen (bijvoorbeeld het effect van Warpriest of Saradomin of Warpriest of Zamorak armour dat schade verlaagt), maar perks zijn minder effectief en hun effect is minder groot. Ze kunnen wel op veel meer voorwerpen gebruikt worden.

Om perks te maken moet de speler gizmo shells opvullen met onderdelen die verkregen worden van het ontmantelen van voorwerpen. Elke gizmo shell heeft vijf slots die gevuld moeten worden. Eens de gizmo shell opgevuld is, zal de speler kunnen zien wat de mogelijke perks zijn. Wanneer de speler daarna de gizmo creëert, zal een gizmo shell met de willekeurige perks uit de lijst van mogelijkheden gecreëerd worden. Die gizmo shell kan dan op een wapen, harnas of gereedschap gebruikt worden, waarna dat voorwerp de perks zal krijgen. Het creëren van gizmos met perks levert Invention experience op. Het gebruiken van zeldzamere onderdelen geeft meer experience.

Elk onderdeel kan voor verschillende perks gebruikt worden. Alle slots van een gizmo shell opvullen met hetzelfde materiaal zal 1 eerder negatieve en 1 eerder positieve perk geven: spelers zullen dus moeten experimenteren met verschillende combinaties van onderdelen om de beste perks te vinden.

Levels van voorwerpen verhogenEdit

Eens een wapen, harnas of schild verbeterd is met een gizmo, zal het voorwerp zelf experience krijgen en levels omhooggaan wanneer het in gevechten gebruikt wordt. Een hoger level van het voorwerp zal bepaalde voordelen geven, zoals het toevoegen van meer perks of het verbruiken van minder charges van de charge pack.

Het verhogen van het level van 1 tot 10 zal de Invention experience die in het voorwerp opgeslagen zit en gekregen wordt als het voorwerp opnieuw ontmanteld wordt, per level verhogen. Het maximum level van voorwerpen is 20 en kan bereikt worden als de speler 99 Invention heeft. Alle voordelen en effecten zijn echter al beschikbaar als het voorwerp level 10 is.

Er zijn twee mogelijkheden bij het krijgen van Invention experience van verbeterde voorwerpen:

  • De volledige ontmanteling van zowel het voorwerp als de gizmo voor het meeste Invention experience
  • Vanaf level 27 Invention kan een equipment siphon gemaakt worden: het voorwerp en de gizmo's blijven behouden, maar het level van het voorwerp wordt terug naar 1 gezet. Dit geeft minder experience dan de volledige ontmanteling.
Item level Item experience Invention exp (equipment siphon) Invention exp (ontmantelen) Effect
1 0 0 0 Geen
2 1160 0 9000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft 50% kans om de geplaatste gizmo's terug te geven.
3 2607 0 27.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft dubbel zoveel onderdelen.
4 5176 9000 54.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft nooit rommel.
5 8286 27.000 108.000 Dit voorwerp verbruikt 10% minder charges.
6 11.760 54.000 144.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft drie keer zoveel onderdelen.
7 15.835 108.000 198.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft een extra, ongewoon onderdeel.
8 21.152 144.000 270.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft alle geplaatste gizmo's terug.
9 28.761 198.000 378.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft vier keer zoveel onderdelen.
10 40.120 270.000 540.000 De ontmanteling van dit voorwerp geeft de hoogst mogelijke Invention experience en kan inspiratie geven.
11 57.095 378.000 540.000 Geen
12 81.960 540.000
13 117.397
14 166.496
15 232.886
16 320.080
17
18
19
20

Let op! Elk verbeterd voorwerp met hetzelfde item level geeft Invention exp afhankelijk van de tier van het object. Als je een tier 70 item disambeld krijg je 10% minder en met een tier 90 krijg je 10% meer.

Om verbeterde voorwerpen te kunnen gebruiken, moet de speler divine charges van zijn charge pack gebruiken. Dit charge pack bevindt zich in de toolbelt van de speler en zal gebruikt worden voor alle verbeterde voorwerpen. De divine charges worden gemaakt van divine energy; hoe beter de energy, hoe minder energy nodig is voor het maken van 1 charge. Het kost bijvoorbeeld 225 incandescent energy om 1 divine charge te maken, maar die hoeveelheid is groter als de speler minder goede energy gebruikt. Als de speler sterft terwijl hij zijn geüpgradede voorwerpen gebruikt, dan zal hij divine charges van zijn charge pack verliezen.

ExperienceEdit

Invention is de enige skill die afwijkt van de traditionele experience waarden. Zo is er voor level 99 geen 13.034.431 xp nodig, maar iets meer dan 36.000.000. Level 120 heeft 80.000.000 experience nodig, en geen 104.273.167. Hierdoor is Invention trager om te trainen bij de eerste levels dan de andere skills, maar is sneller bij de hogere levels.

Invention GuildEdit

Net zoals enkele andere skills heeft ook Invention een eigen guild. De Invention Guild is echter uniek, omdat de speler het meteen kan betreden en er zelf de baas is: hij of zij kan zelf bepalen welke machines er gebouwd worden en kan werknemers in dienst nemen die in de guild zullen helpen.

Invention capeEdit

Wanneer spelers 99 Invention hebben, kunnen ze de invention cape kopen voor 99 000 coins. Er is ook een invention master cape, die voor 120 000 coins gekocht kan worden als de speler 120 Invention heeft. Net zoals de andere capes hebben ook de invention cape en invention master cape een eigen emote; die van de master cape verschilt een klein beetje van die van de gewone skillcape.

BronnenEdit

King Arthur chathead
De inhoud van deze pagina is deels gebaseerd op de inhoud van de Invention pagina van de Engelse RuneScape wiki. De auteurs van het oorspronkelijke artikel staan hier vermeld. De inhoud van de Engelse en de Nederlandse RuneScape Wiki valt onder de Creative Commons Attribution-Share Alike License 3.0 licentie.