De Evolution of Combat, ook bekend als EOC, is een complete herwerking van het combatsysteem in Runescape. Deze herwerking is eerst enkele maanden getest in beta-vorm, begonnen in Juni 2012. De eigenlijke update is gebeurd op 20 november 2012.

Een van de grootste veranderingen bij deze update waren het toevoegen van abilities in het spel. hiernaast zijn ook alle special attacks verwijderd waarvoor , en hiermee zijn ook alle special attacks van wapens die je handmatig moest activeren verwijderd. sommige wapens en ammunitie hebben echter nog een interne special, zoals enchanted bolts en de Saradomin/Zamorak/Guthix bow. Om elke godsword ook nog uniek te maken, heeft Jagex later ook een interne special aan toegevoegd.

De Evolution Of Combat heeft daarnaast ook de combat-driehoek versterkt, zodat melee nu niet meer merkbaar de beste stijl om te gebruiken is. Voor mages zijn de aanvalsspells veel goedkoper geworden, en zijn veel nieuwe armours uitgekomen. Rangers hebben ook nieuwe wapens gekregen, onder andere nieuwe kruisbogen. Longbows zijn nu veranderd naar Shieldbows, die sterker zijn en waarmee je ook abilties kunt gebruiken waarvoor je een shield nodig hebt. Ook zijn voor vele uitrustingen de vereiste levels veranderd, waardoor je voor veel meer armour nu ook een defence level nodig hebt, of de eisen zijn ervoor verhoogd.  Zo heb je voor rune nu level 50 nodig, en valt |blue dragonhide nu in de free-to-play-categorie. 

Samen met de EOC is ook dual-wielding uitgekomen. Van meeste melee-wapens en kruisbogen is nu een offhand-versie beschikbaar, enkel voor members. Deze heeft 50% van de kracht van het gewone wapen, en kan samen met de gewone versie gebruikt worden. Zo kun je je attack speed verdubbellen en meer damage doen, ten koste van bescherming. Voor mages zijn alle staves nu tweehandig geworden. Enkelhandige alternatieven zijn wands, en de offhand versies hiervan zijn books en orbs. Daarnaast kan je nu ook verschillende wapens combineren, waardoor je bijvoorbeeld een scimitar en een crossbow tegelijk kan dragen.