Wikia

Al Kharid

4.183pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Al Kharid
Al Kharid.png
Geografische informatie
Koninkrijk The Kharidian Desert
Alleen voor members? Nee
Aantal banken 3 (1 Bank chest in Shanty Pass, 1 in Duel Arena)
Aantal altaren 2 (1 in de Duel Arena)
Muziek Al Kharid
Heerser The Emir of Al Kharid
Teleportatiespot
Gildes Geen
Inwoners Humans, Scorpions, Camels

200px

[bekijk][overleg]

Al Kharid is een grote stad in de woestijn, die naast Lumbridge ligt. Deze stad is ook toegankelijk voor gratis spelers, en is zo de enige woestijnstad beschikbaar voor hen. Veel spelers beschouwen Al Kharid als een 'Craftingstad'.

Hoe kom je er?Edit

Er zijn verschillende manieren om naar Al Kharid te gaan. Hier staan er enkele opgesomd:

  • Te voet gaan vanuit Lumbridge en via de tolpoort naar Al Kharid gaan. De speler moet dan wel altijd minstens 10 coins bij zich hebben: die moet hij betalen aan de tolpoort. Als de Prince Ali Rescue-quest voltooid is, mag de speler gratis door de poort gaan.
  • Te voet gaan vanuit Varrock. De speler moet dan langs de Al Kharid Mine gaan. Ten zuiden van de mijn ligt Al Kharid.
  • Spelers kunnen ook met de ring of kinship naar Daemonheim teleporteren en vandaaruit de boot nemen naar Al Kharid.
  • Members die de Grand Tree quest voltooid hebben, kunnen de Gnome Glider gebruiken om van en naar Al Kharid te reizen.
  • Members kunnen ook een ring of duelling kopen om er mee naar de Duel Arena, dat net ten noorden van Al Kharid ligt, te teleporteren.
  • Members kunnen ook een amulet of glory kopen. Dit amulet kan hen naar het paleis in Al Kharid teleporteren.
  • Nog een andere manier voor members om in Al Kharid te komen, is door een ladder in Zanaris te beklimmen. Dit brengt de speler in Al Kharid, maar de speler kan via die ladder niet terug naar Zanaris.
  • Members kunnen ook uit de woestijn komen en via de Shantay pass Al Kharid bereiken.
  • Members kunnen ook de broomstick van de Swept Away quest laten betoveren. Dan kan de bezem hen naar Sorceress's Garden teleporteren, dat dicht bij Al Kharid ligt.
  • Tenslotte is er nog een andere manier om in Al Kharid te geraken voor members die vanuit Lumbridge komen. Ze kunnen tot in Lumbridge Swamp gaan en daar een shortcut nemen naar Al Kharid. Daarvoor is 8 Agility vereist.

InwonersEdit

Al Kharid is niet echt een grote stad, maar toch kan de speler hier veel NPCs ontmoeten:

  • Cam the Camel: bevindt zich in de buurt van de Duel Arena.
  • Captain Dalbur: een gnome glider piloot die zich dicht bij de gem stall bevindt.
  • Captain Daerkin: dronken gnome glider piloot, bevindt zich in de Duel Arena.
  • Dalal: toeschouwer in de Duel Arena.
  • Dommik: baat de crafting store in het oosten van de stad uit.
  • Ellis: tanner die zich ten noorden van de furnace bevindt.
  • Elly the Camel: wandelt rond in het noordelijke deel van de stad.
  • Fadli: een banker en een handelaar die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Faruq: een handelaar die zich dicht bij Ali Morrisane bevindt.
  • Father Reen: bevindt zich ten zuiden van de bank. Hij speelt ook een rol in de Shadow of the Storm quest.
  • Hamid: een toeschouwer en een monnik die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Hassan: bestuurt Al Kharid en bevindt zich dan ook in het paleis. Hij speelt een rol in de Prince Ali Rescue quest.
  • Ima: toeschouwer die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Jadid: toeschouwer die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Jaraah: verpleegster die zich in de Duel Arena bevindt. Haar bijnaam is 'The Butcher', wat 'De Slager' betekent.
  • Jeed: toeschouwer die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Karim: verkoopt kebabs en beinvdt zich ten noorden van de bank.
  • Louie Legs: baat de platelegs shop in het oostenvan de stad uit.
  • Man: bevindt zich net ten zuiden van de Al Kharid Mine. Hij speelt een rol in de Family Crest quest. Zijn echte naam is Avan en na de quest kunnen spelers bij hem goldsmithing gauntlets krijgen.
  • Mubariz: leert spelers meer over de Duel Arena en bevindt zich dan ook daar.
  • Ollie the Camel: loopt meestal in de buurt van de gnome glider.
  • Osman: hoofd van de spionnen van Al Kharid. Hij bevindt zich ten noorden van het paleis en speelt een rol in de Prince Ali Rescue en Contact! quests.
  • Ranael: baat de skirtshop in het zuidoosten van de stad uit.
  • Sabeil: toeschouwer die zich in de Duel Arena bevindt.
  • Sabreen: verpleegster die zich in de Duel Arena bevindt.

Shantay: is de baas van de naar hem genoemde pas en verkoopt verschillende items die nuttig zijn om in de woestijn rond te wandelen.

Belangrijke plaatsenEdit

Zoals elke stad heeft ook Al Kharid enkele belangrijke functies en plaatsen. Zo is de bank van Al Kharid de bank die zich het dichtst bij een range en een furnace bevindt voor free spelers. Ook zijn er twee Fishing spots, net en bait, die zich er vrij dicht bij bevinden.

Het paleis
Edit

Al Kharid palace.png

Het paleis van Al Kharid.

Het paleis is eigendom van de Emir van Al Kharid. Hijzelf bestuurt Al Kharid niet echt op dit moment en hij kan ook nog niet gevonden worden in het spel zelf. Hassan, de plaatsvervanger van de Emir, verblijft in de troonzaal van het paleis. Hij speelt ook een rol in de Prince Ali Rescue quest. Osman, het hoofd van de spionnen van Al Kharid, bevindt zich net ten noorden van het paleis. Hij speelt een rol in de Prince Ali Rescue en de Contact! quests en geeft speler Thieving experience in ruil voor Sq'irk juice, dat verkregen lan worden in de Sorceress's Garden activiteit. In het paleis bevinden zich ook veel Al Kharid warriors, die gedood en bestolen kunnen worden.

De bankEdit

Al Kharid bank.png

De bank van Al Kharid

De bank van Al Kharid bevindt zich in het zuidwesten van de stad. De bank is erg populair bij mensen die Crafting, Smithing of Cooking trainen, omdat de bank zich dicht bij een tanner, een furnace en een range bevindt. In free werelden is het er vaak erg druk.

WinkelsEdit

Net zoals elke andere stad heeft Al Kharid verschillende winkels. Hier volg een overzicht.

Zeke's Superior ScimitarsEdit

Zeke's Superior Scimitars, in het Nederlands Zekes Superieure Kromsabels, is een winkel die scimitars verkoopt en zich ten noorden van het paleis bevindt. De winkel verkoopt de volgende items:

Dommik's Crafting StoreEdit

Dommik's Crafting Store is een winkel die verschillende items in verband met de Crafting skill verkoopt. De volgende items, die ook voor free spelers beschikbaar zijn, worden hier verkocht:

Er zijn ook enkele members-only items die verkocht worden:

Al Kharid General StoreEdit

Net als elke andere grote stad heeft ook Al Kharid een general store Gstore.PNG, die zich ten oosten van het paleis bevindt.

De volgende items worden hier verkocht:

Louie's Armoured Legs BazaarEdit

Louie's Armoured Legs Bazaar is een winkel dat platelegs verkoopt en zich ten oosten van het paleis bevindt.

De volgende items worden verkocht:

Ranael's Super Skirt StoreEdit

Ranael's Super Skirt Store is een winkel die plateskirts verkoopt en zich ten oosten van het paleis bevindt.

De volgende items worden hier verkocht:

Kebab shopEdit

De Kebab shop bevindt zich in hetzelfde gebouw als de range van Al Kharid. Hier kunnen spelers kebabs kopen van Karim, voor 1 coin per stuk.

Gem traderEdit

De Gem trader verkoopt gems, zowel uncut als cut. Hij bevindt zich bij de gnome glider van Al Kharid.

Hij verkoopt de volgende items (prijzen kunnen variëren naargelang het aantal stuks hij in stock heeft. Deze prijzen gelden voor 1 stuk):

Silk TraderEdit

De Silk trader bevindt zich ten noorden van het paleis. Hij verkoopt stukken silk (zijde) voor 3 coins per stuk. Spelers moeten met hem praten om het te kunnen kopen. Als de speler zijn prijzen te hoog vindt en hem dit zegt, zal hij zijn prijs verlagen tot 2 coins per stuk.

Ali Morisanne's Bazaar (enkel voor members)Edit

Ali Morrisane is wellicht een van de bekendste handelaars in Gielinor. Hij bevindt zich ten oosten van de gem trader, dicht bij de cactus patch. Hij verkoopt allerlei items en als de The Feud quest voltooid is, zal hij nog meer items verkopen als de speler enkele taken voor hem gedaan heeft.

Om dingen van hem te kunnen kopen, moeten spelers met hem praten (er is geen 'trade' optie). Wanneer spelers met hem praten, kan hij willekeurig een item verkopen voor 10 coins zonder dat de speler dit bevestigd heeft.

De items die hij vanaf het begin verkoopt zijn:

Faruq's Tools for GamesEdit

Faruq verkoopt items die handig zijn om in een clan spelletjes te spelen. Hij bevindt in het noorden van de stad.

De volgende items worden verkocht:

Interessante plaatsen in verband met skillsEdit

Al Kharid heeft heel wat interessante dingen die te maken hebben met verschillende skills. Hier staan ze opgesomd.

Sorceress's Garden (enkel voor members)Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Sorceress's Garden

Sorceress's Garden is een activiteit die zich in het zuidoosten van Al Kharid bevindt, vlakbij Shantay Pass. Hier kunnen spelers Thieving en Farming experience halen.

Al Kharid MineEdit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Al Kharid Mine

Ten noorden van Al Kharid bevindt zich een vrij grote mijn: de Al Kharid Mine. Hier kunnen spelers Mining experience halen door de verschillende ores te ontginnen. De meeste gewone ores kunnen hier ontgonnen worden.

Duel ArenaEdit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Duel Arena

De Duel Arena is een groot complex dat zich net ten noorden van Al Kharid bevindt. Hier kunnen verschillende spelers met elkaar in duels vechten. Zo kunnen zij experience in de verschillende combat skills (Attack, Strength, Defence, Constitution, Ranged en Magic) halen.

FurnaceEdit

De furnace van Al Kharid is bijzonder goed gelegen: het bevindt zich dichtbij de bank. Het is de furnace die het dichtst bij een bank ligt die beschikbaar is voor free spelers. Dit is erg handig voor het trainen van Smithing of Crafting.

RangeEdit

Ook de range van Al Kharid ligt dicht bij de bank. Dit zorgt ervoor dat het een populaire plaats is om Cooking te trainen, zeker bij free spelers.

Fire altarEdit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Fire altar

Het fire altar van Runecrafting bevindt zich ten noorden van Al Kharid, dicht bij de Duel Arena. Hier kunnen spelers fire runes maken om zo Runecrafting experience te halen.

QuestsEdit

Al Kharid is ook de locatie waar enkele quests starten of zich gedeeltelijk afspelen.

  • Prince Ali Rescue kan gestart worden door met Hassan, die zich in de troonzaal van het paleis bevindt te praten. Het is de enige free quest die iets te maken heeft met Al Kharid.
  • The Feud kan gestart worden door met Ali Morrisane aan zijn kraampje te praten.
  • Shadow of the Storm kan dan weer gestart worden door met Father Reen te praten. Father Reen is ten zuiden van de bank te vinden.
  • Om de tombe van de Pharaoh Queen van de Missing My Mummy quest volledig te voltooien, moet de speler met Ali Morrisane gaan praten.
  • De Wanted! quest kan spelers naar Al Kharid brengen. Wanneer een speler een fake beard als hint voor de locatie van Solus Dellagar krijgt, moet hij/zij naar het kraampje van Ali Morrisane gaan.

MonstersEdit

Er zijn ook enkele monsters in of rond Al Kharid die gedood kunnen worden voor experience of drops.

WeetjesEdit

  • Al Kharid is gebaseerd op Arabische landen, zoals Egypte, Saoedi-Arabië en Qatar.
  • Er is momenteel een glitch waarbij spelers die tussen de bank en het paleis op een bepaald punt stoppen en terugkeren. Ze kunnen dus niet door dit punt lopen. Deze glitch is nog niet hersteld.

Around Wikia's network

Random Wiki