Wikia

Agility

4.181pages on
this wiki
Add New Page
Talk4 Share
De Nederlandse vertaling van agility is lenigheid/behendigheid. In dit artikel wordt de term agility gehanteerd.
De oude King Black Dragon
Door een recente update in RuneScape, kan de informatie in dit artikel verouderd zijn. Je kan dit artikel verbeteren door de informatie toe te voegen
Agility
Ook bekend als? Agil, Behendigheid
Datum van uitkomst 12 december 2002
Alleen voor members? Ja
Benodigdheden? Geen
[bekijk][overleg]

Een gedetailleerd Agility logo

Agility is een skill die enkel kan worden getraind door members van RuneScape. Agility zorgt er voor dat je renenergie sneller terugkomt, en dit effect werkt alleen in Members werelden. Members kunnen naarmate hun agility beter wordt ook allerlei shortcuts gebruiken, die heel wat tijd kunnen besparen. Minimaal 33 Agility is vereist om in de highscores te komen.

Agility CoursesEdit

Agility course 2.gif

Een speler die Agility traint

Spelers kunnen hun agility trainen door Agility Courses te doen. Deze bestaan uit een reeks obstakels die elk wat experience geven, en meestal ook een bonus experience voor het volbrengen van het volledige parkour (de bonus is vaak hoog dus het loont de moeite de volledige course te doen in plaats van één obstacle per keer).

Bij de meeste Courses zijn er ook obstacles die kunnen mislukken, en dan verlies je Hitpoints. Je kan dus best voedsel meenemen bij het trainen van agility. Het is ook slim om te trainen met weinig constitution over, want dan verlies je minder life points en verbruik je dus minder voedsel. Bijvoorbeeld kan je bij een mislukking 60 life points verliezen als je 600 life points over hebt, en maar 30 met 200 life points over. Het beste voedsel dat kan worden meegenomen is waarschijnlijk cake, want het geneest 120 life points in totaal en wordt in 3 stukken gegeten, dus is het goed om je constitution hoogte houden.

Het is een goed idee om te rennen bij het trainen van je agility. Je kan dus best zo weinig mogelijk wegen om veel energie te sparen. Deze items helpen daarbij (door je gewicht te verlagen) :

  • Boots of Lightness, te verkrijgen in de Temple of Ikov grot, je hebt hierbij niet de questen hoeven te voltooien of te starten. -4.5kg
  • Penance gloves, verkrijgbaar van de Barbarian Assault activity.[1]-4.5kg
  • Hunter capes:
    • Spotted cape: Hunter level 40 nodig om te dragen -2kg
    • Spottier cape: Hunter level 66 nodig om te dragen, beter dan Spotted cape. -4.5kg
  • Agile legs. Agility level 85 nodig (daarnaast moet je 35 defence en 35 constitution hebben). Verkrijgbaar bij de Gnome advanced agility course door 250 rondjes te volbrengen zonder te vallen. Praat met een gnome trainer om ze te krijgen. Je gewicht wordt met 10 kilo verlaagd als je de legs aan hebt. -10kg
  • Agile top. Agility level 90 nodig (daarnaast moet je 35 defence en 35 constitution hebben). Verkrijgbaar bij de Barbarian advanced agility course door 250 rondjes te volbrengen zonder te vallen. Praat met Gunnjorn om ze te krijgen. Je gewicht wordt met 12 kilo verlaagd als je de top aan hebt. -12kg

Dit zijn de verschillende Agility courses:

Gnome Stronghold courseEdit

zie ook: Gnome Stronghold agility course

Gnome agil icon.pngDeze agility course bevindt zich in de Tree Gnome Stronghold (noordwest van Ardougne). Er zijn geen eisen vereist om hier te trainen, en er kunnen ook geen obstacles mislukken, dus is geen food nodig.

Opbouw van de course + experience:

  • Log balance: 7.5
  • Net climb: 7.5
  • Branch climb: 5
  • Balancing rope: 7.5
  • Net climb: 7.5
  • Tunnel: 7.5
  • Agility bonus: 39
  • Totaal: 86.5

Brimhaven agility arenaEdit

zie ook: Brimhaven agility arena

Brimhaven Agility Symbol.pngDe Brimhaven agility arena is geen gewone agility course, maar een minigame waarin de speler de aangeduide pillaar moet aanraken, hierdoor krijgt hij een ticket. De pillaren bevinden zich in een veld vol met obstakels. De tickets kunnen worden ingeruild voor allerlei beloningen, onder andere agility experience.

Agility pyramidEdit

zie ook: Agility Pyramid

Pyramid agil icon.pngOok de Agility Pyramid is een minigame waar je 30 agility voor nodig hebt, dat zich bevindt in de Kharidian Desert. De speler moet naar boven geraken, waarbij obstakels moeten worden gepasseerd, en daar een artifact oppikken, waarna de speler een 1000gp krijgt als hij het artifact aan Simon Templeton geeft.

Agility-piramide-plattegrond.gif.png

plattegrond agility piramide

Je verdient met 1 rondje van dit parcourse 1014 xp, en 1000 coins als je het artefact aan Simon geeft. In een uur tijd verdien je ongeveer 25.000 xp.

Penguin CourseEdit

Penguin agil icon.pngOm deze course te gebruiken moet je de Cold War quest gedaan hebben, daarvoor is net zoals bij de agility pyramid, 30 agility nodig. Ook heb je een penguin suit nodig. De Penguin Course bevindt zich op de Iceberg.

Opbouw van de course + experience:

  • Crushers (set): 55 xp
  • Stepping Stones (set): 80 xp
  • Icicles: 40 xp
  • Ice (set): 180 xp
  • Total : 540 xp

Barbarian OutpostEdit

zie ook: Barbarian Outpost

Barbarian agil icon.pngDe Barbarian Outpost Agility course bevindt zich uiteraard in de Barbarian Outpost. Om deze course te gebruiken heb je 35 agility nodig en moet je de Bar Crawl miniquest voltooid hebben. Om aan de course te geraken moet je door de Entrance Tunnel gaan, dit geef 10 experience.

Opbouw van de course + experience:

Barbarian course.jpg

Barbarian course

  • Rope swing: 22
  • Balance log: 13.5
  • Net: 8,5
  • Balance ledge: 22
  • Wall climb : 13.5
  • 2nd Wall climb: 59,5 (je moet hiervoor wel 1 rondje lopen)
  • Totaal : 139,5

Wilderness CourseEdit

zie ook: Wilderness Agility Course

Wildy agil icon.pngVoor de Wilderness Course is een agility level van 52 nodig, maar enkel om binnen te gaan (daarvoor moet je over een soort brug gaan, dit kan mislukken). Als je dus op een lager level de course wil gebruiken moet je enkel een potion nemen om de arena binnen te gaan.

De course bevindt zich in level 50-56 van de Wilderness, dus er is een constant gevaar om aangevallen te worden door andere spelers. Er zijn ook Skeletons maar die zijn maar level 25 dus niet zo gevaarlijk.

Om het beste aan deze arena te geraken kan je de Ice Plateau teleport spell doen uit het ancients of lunar spellbook. Je kan ook de teleport lever (hendel) in Ardougne, dichtbij het kasteel van East-Ardougne en de muur naar West-Ardougne, gebruiken. Dan kom je op een plaats oost van de Mage Arena uit, dus door naar het westen te lopen voorbij de Mage Arena kom je aan de agility course. Je hebt wel een knife of ander slash-wapen nodig om door een spinnenweb te komen via deze methode.

Breng ook maximum 3 waardevolle items mee, zoals spottier cape en een dragon dagger (voor het spinnenweb) of een slechtere dragon. Neem cakes als food, deze kan je eventueel thieven in Ardougne voor je met de lever teleport. Het kan ook zijn dat je ander spelers tegenkomt, ze kunnen je ook aanvallen terwijl je aan het trainen bent. Als je echt wil terugvechten kan je ook armour meenemen.

Je krijgt in totaal 571.5 exp voor 1 ronde, wat het een van de beste training's metodes is. Als je failt kom je bij sommige obstacles in de dungeon terecht, neem gewoon de ladder en klim terug naar boven.

Werewolf CourseEdit

Werewolf agil icon.pngDe Werewolf Course bevindt zich in de Haunted Woods, tussen Canifis en Port Phasmatys. Je moet ook de Creature of Fenkenstrain quest gedaan hebben, en je hebt de Ring of Charos nodig die je tijdens deze quest krijgt. Verder heb je nog Agility level 60 nodig.

Je moet over de stepping stones springen om de course te beginnen, dan zal de trainer een stok gooien. Neem wat sprongen, ga door de pijp en pak de stok op. Neem dan de deathslide en geef de stok aan de trainer terug.

Voor een volledig gelukte ronde krijg je 350 experience, plus 190 experience voor de stok terug te brengen, dus in totaal 540 experience per ronde.

Het enige obstakel dat kan mislukken bij deze course is de deathslide, maar als die mislukt kan je meer dan 30 Constitution verliezen. Het blijkt minder vaak te mislukken met een hoger Strength level, dus je kan al eens een dragon battleaxe special (die strength tijdelijk verhoogt) gebruiken.

Op het vlak van experience en Constitution verloren door obstakels is de Wilderness Course wel een betere optie, maar hier loop je niet het constante risico om gePKed te worden.

Zorg dat je voor deze course zo weinig mogelijk weegt, neem veel food mee en eventueel energy potions. Vanaf level 72 is food niet meer nodig, want je zal nog maar heel weinig falen bij de deathslide. Vanaf level 93 zal je niet meer falen.

Ape AtollEdit

zie ook: Ape Atoll Agility Course

Apeatoll agil icon.png Voor de Ape Atoll agility course heb je minstens 48 agility nodig, moet je de Monkey Madness quest gedaan hebben, en heb je een Ninja greegree nodig. De course geeft 580 experience per ronde, en geeft hele goede experience vanaf ongeveer level 65 of hoger, wanneer je nog maar zeer weinig faalt. Vanaf level 75 faal je helemaal niet meer. Hier is het mogelijk zonder te vallen 50k xp per uur te trainen.

Dorgesh-KaanEdit

Cave gobbo agil icon2.png Voor de Dorgesh-Kaan agility course heb je minstens 80 agility nodig, moet je de Death to the Dorgeshuun quest gedaan hebben, en heb je een lichtbron nodig.

Met deze course kan Agility, Ranged of allebei worden getraind. Je moet voor de goblin Turgall een item halen, en de experience die je krijgt hangt af van de route die je volgt. Om Ranged te trainen, heb je een Mithril grapple en een Crossbow (minstens mithril) nodig, en 70 Strength en Ranged.

De course bevindt zich in de Dorgesh-Kaan South Dungeon. Om er te komen moet je naar het zuiden van Dorgesh-Kaan gaan naar de bovenste verdieping, en dan nog een trap om op de bovenste verdieping van de South Dungeon uit te komen. Turgall zit in een generatorkamer in de noordoostelijke hoek van de dungeon en enkele trappen af. Om te beginnen trainen moet je hem zeggen dat je wil helpen, dan geeft hij een spanner om items uit de oude generator te halen. Je mag steeds kiezen uit 2 items, 1 delicate en 1 heavy. De delicate items moeten worden teruggebracht via de Ranged route, de heavy items via de Agility route. Als je de verkeerde route neemt zal het item worden vernietigd.

Delicate ItemsHeavy Items
CapacitorPower box
FuseLever
MetreCog

Spelers moeten dus naar de oude generator in het zuidwesten gaan, en dan de banner gebruiken op de boiler voor een heavy item, of op de console voor een delicate item. Dan moet je ofwel de Ranged ofwel de Agility route terugnemen. Je krijgt dan experience in een van de skills, ofwel een deel in allebei als je ze allebei een keer hebt gebruikt.

Agility RouteEdit

Het pad van de nieuwe naar de oude generator is het volgende (oud naar nieuw is gewoon andersom):

  • De nieuwe generator
  • Walk-across cable (tightrope)
  • Swing cable
  • Swing-across ladder
  • Swing cable
  • Squeeze-past jutting wall
  • Squeeze-through tunnel
  • Walk-across cable
  • Swing-across ladder
  • De oude generator

Je krijgt 318 experience als som van alle obstakels, en 2431 als bonus, dus 2750 experience in totaal.

Bij de squeeze-through tunnel worden alle delicate items vernietigd als je die bij hebt. De cables en ladders kunnen mislukken op elk agility level, dan val je naar beneden, waarbij je ongeveer 10 Constitution verliest en het item van de generator vernietigd wordt. Om van hieruit terug aan de course te geraken, neem je de trap in het noorden van de dungeon.

Het is belangrijk om op deze course zo weinig mogelijk te wegen. Het heavy item weegt 3 kg, en als je meer weegt verbruik je meer energie, dus is het best te lopen van de nieuwe naar de oude generator en te wandelen op de terugweg.

Grapple routeEdit

Deze route is de Ranged route, ze is veel korter want bestaat uit maar 3 obstakels. Je hebt een Mithril Grapple en een Crossbow nodig, maar je kan de Grapple verliezen tijdens de training, dus is het best er verschillende mee te brengen.

Voor deze route krijg je Ranged experience en een beetje Agility experience. Je kan ook vallen, en dat zal zeker gebeuren wanneer je een heavy item bijhebt.

Timing en experienceEdit

RouteGemiddelde tijdAgility ExperienceRanged Experience
Agility course heen en terug3.1027500
Agility course heen, grapple route terug; of omgekeerd2.301444625
Grapple route heen en terug1.491081250

Tips en trucsEdit

  • Er is een Fairy ring in de Dorgesh-Kaan South Dungeon, onder de agility course. De code van de Fairy Ring is AJQ, en ladder naar de agility course is noordoost van de Fairy ring.
  • Een seers' headband weegt minder dan een lantern of mining helmet en is dus beter om als lichtbron te gebruiken.
  • Om niet te vergeten welk item je moet halen, kan je het typen in je chatvenster, het lezen wanneer je aan de oude generator bent, en het daarna uitwissen.

Bandos CourseEdit

De Bandos agility course bevindt zich in de Bandos throne room en kan worden gebruikt na de The Chosen Commander quest ook moet je een minimum hebben van 60 agility, ranged en strength.

Andere trainingEdit

Werewolf skullballEdit

zie ook: Werewolf Skullball

Skull ball agil icon.pngSkullball wordt gespeeld op dezelfde plek als de Werewolf Agility Course (Haunted Woods, tussen Canifis en Port Phasmatys). Ook hiervoor moet je de Creature of Fenkenstrain quest gedaan hebben en heb je een Ring of Charos nodig. Je hebt ook minimum 25 agility nodig.

Om te beginnen spelen moet je met de Skullball boss praten. Dan moet je de bal door 10 obstakels op de route schieten. Als je op de bal klikt kan je kiezen hoever je schiet:

  • tap: 1 vakje
  • kick: 5 vakjes
  • shoot: 10 vakjes

Als je de bal door alle goalen hebt getrapt in minder dan 4 minuten, krijg je een beloning 750 experience. Als het langer duurt wordt ook de beloning minder.

Gnome BallEdit

zie ook: Gnome Ball

Gnome Ball is een minigame waarin een of meer spelers en gnomes het opnemen tegen andere gnomes. Je moet doelpunten scoren door de bal door het doel van de tegenstander te gooien. Je krijgt Agility en Ranged experience (door het gooien van de bal). De referee (scheidsrechter) kan je de regels uitleggen.

Toy MouseEdit

zie ook: Toy Mouse

In je huis kan je op de Crafting Table in de Workshop een Toy Mouse maken. Je kan ze opwinden (wind), loslaten (release) en weer pakken (catch). Elke keer dat je de Toy Mouse pakt krijg je 3 agility experience.

Blast FurnaceEdit

zie ook: Blast Furnace

Bij deze minigame kan de speler een band bedienen die de ores naar het furnace brengt. Dit geeft wat agility experience.

Barbarian FishingEdit

zie ook: Fishing

Bij het vangen van springende vissen in het meer bij de Barbarian outpost krijg je naast fishing xp ook agility xp. Voor iedere vis die je vangt krijg je 5-7 xp. Een minimum Fishing level van 48 en een minimum Strength en Agility level van 15 zijn nodig om hier te kunnen trainen.

Extended CourseEdit

Extended course zijn parcouren waar je extra veel experience voor krijgt, dit is momenteel de beste en snelste manier om je agility naar level 99 te krijgen. Extended courses worden ook wel uitgebreide parcouren genoemd, omdat je naar parcouren terug moet waar je rond level 1 en 35 trainde. Alleen kun je dan via uitegebreide obstakels gaan.

Extended Gnome CourseEdit

Je kan deze cours doen vanaf level 85. Je stopt met vallen op level 89. Breng dus food mee als je nog geen agility level 89 bent! Deze cours is erg handig, het is namelijk de beste course om van 85-90 te trainen. De experience rate per uur is ong. 60-65k erg rap dus. Wanneer je 250 gelukte rondjes hebt gedaan, zul je een agile legs krijgen. Je kan dit erg goed gebruiken bij het trainen naar agility level 99 omdat het je gewicht met 10kg verlaagt. Dit kan ook handig zijn bij andere skills waar je veel moet lopen (bv. Summoning, Mining,..)

Opbouw van de course + experience:

  • Log: 7.5 xp
  • Eerste net: 7.5 xp
  • Eerste tree branch: 5 xp
  • Tweede tree branch: 25 xp
  • Signpost: 25 xp
  • Poleswing: 25 xp
  • Laatse sprong: 630 xp [BONUS]

TOTAAL = 725 xp per rondje

Extended Barbarian CourseEdit

Je kan deze cours doen vanaf level 90. Je stopt met vallen op level 93. Breng dus food mee als je nog geen agility level 93 bent! Momenteel is dit de snelste manier om je agility naar level 99 te krijgen. De experience rate per uur kan oplopen tot 68-72k PER uur, voor agility is dit erg snel. Wanneer je 250 gelukte rondjes hebt gedaan, zul je een agile top krijgen. Je kan dit erg goed gebruiken bij het trainen naar 99 agility omdat het je gewicht met 12kg verlaagt. Dit kan ook handig zijn bij andere skills waar je veel moet lopen (bv. Summoning, Mining,..)

Opbouw van de course + experience:

  • Rope Swing: 22 xp
  • Log: 13,7 xp
  • Wall run: 15 xp
  • Muur beklimmen: 15 xp
  • Spring device: 15 xp
  • Balance beam: 15 xp
  • Jump: 15 xp
  • Roof slide: 630 xp [BONUS]

TOTAAL = 740,7 xp per rondje

Wist je dat: Er ongeveer 47000 mensen 99 agility hebben? Dat komt omdat de skill erg saai is en je er niets mee verdient. Ook ben je er niet zoveel mee. Wist je dat: Als je: Penance gloves, Wicked cape, Boots of lightness, agile top en agile legs aanhebt. Dat je dan het lichtste weegt dat op runescape bestaat? Natuurlijk mag er ook niets in je inventory zitten.

ShortcutsEdit

Zie: Shortcuts

Naarmate je Agility hoger wordt, krijg je de mogelijkheid allerlei Shortcuts te gebruiken. Zoals de naam al zegt kan je door deze te gebruiken heel wat tijd besparen, want je gaat bijvoorbeeld door een pijp waardoor je niet de hele weg rond moet. Zie het hoofdartikel voor meer informatie hierover.

Tijdelijke boostsEdit

Er zijn verschillende manieren om tijdelijk je agility te verhogen:

  • een Agility potion verhoogt je agility level tijdelijk met 3, ze worden gemaakt met Herblore
  • een Summer pie verhoogt je agility level tijdelijk met 5, ze worden gemaakt met Cooking
  • een gele Spicy stew kan je agility level tijdelijk met maximum 6 verhogen of verlagen

Training suggestiesEdit

Level MethodNotes
1-35 Gnome Stronghold Best om mee te beginnen, je zal niet falen.
30-35 Agility Pyramid De Agility Pyramid zal sneller zijn dan de Gnome Stronghold.
35-40 Barbarian Outpost Doe eerst Bar Crawl, je kan een Games necklace gebruiken om naar de Barbarian Outpost te teleporteren.
40-52 Agility Arena Spaar zoveel mogelijk tickets, dan krijg je meer experience per ticket.
40-70 Agility Arena Indien je de Wilderness course niet wenst te gebruiken vormt de Agility Arena nog steeds een goed alternatief.
52-70 Wilderness course Betere experience dan de Agility Arena, wel gevaar voor pkers.
70-85 Ape Atoll Vanaf level 70 faal je bijna niet meer op Ape Atoll, dus wordt het goede experience. Vanaf level 75 faal je helemaal niet meer.
85-90 Extended Gnome Stronghold

Vanaf level 89 zal je hier niet meer vallen, na 250 gelukte rondjes. Krijg je een agile legs (Vermindert je gewicht met 10kg)

90-99 Extended Barbarian Outpost Vanaf level 93 zal je hier niet meer vallen, na 250 gelukte rondjes. Krijg je een agile top (Vermindert je gewicht met 12kg)

Quests die Agility experience gevenEdit

Quests Nodige
agility
level
Experience
Cabin Fever 42 7,000
Cold War 30 5,000
Darkness of Hallowvale 26 7,000
The Fremennik Trials geen 2,812
The Grand Tree 25 7,900
Grim Tales 59 6,000
Icthlarin's Little Helper geen 4,000
Mourning's Ends Part II 56 (want Regicide nodig) 20,000
Recipe for Disaster (Awowogei gedeelte) 48 10,000
Recruitment Drive geen 1,000
Regicide 56 13,750
Royal Trouble 40 5,000
Troll Romance 28 8,000
Underground Pass 30+ aangeraden

3,000

Prisoner of Glouphrie  ?

60,000

99 AgilityEdit

Voor de lenigste onder ons is er ook een skillcape, die voor 99.000 coins te koop is op Brimhaven, door Capn' Izzy No-Beard. Deze is dus aan het begin van Brimhaven Agility Arena te vinden. Deze cape heeft zoals je hier onder ziet, een zeer mooie emote, en is daarom ook de gebruikte bekende.

Agility Emote.gif

De emote

Around Wikia's network

Random Wiki